Hoppa till sidinnehåll

Chef

Chef

Nyheter, rapporter, forskning och utveckling för dig som är skolledare eller skolchef.

Skolporten jobb

Se alla jobb

Läs om de senaste rekryteringarna.

Konferenser

Läs mer
Konferens i Stockholm

Specialpedagogik i grundskolan

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i grundskolan. Välj om du vill delta i Stockholm eller digitalt! Ta del av den senaste forskningen om bland annat AI och framtidens digitala skola, neurodiversitet och hur vi implementerar ett specialpedagogiskt förhållningssätt i hela verksamheten.

Läs mer och boka din plats här!

Några av våra kommande konferenser

AllaFskÅk F–3Åk 4–6Åk 7–9GyVux

Interaktionsförutsättningar och skolframgång i en mångkulturell lågstadieskola – En fallstudie om hur skolledning och pedagoger arbetar med styrd skolintegration

2 maj
För att motverka skolsegregation har vissa kommuner aktivt börjat styra skolornas elevsammansättning. I en ny fallstudie vid Stockholms universitet får vi följa hur lärare och skolledare arbetar med en ny elevsammansättning och hur det leder till förbättrade skolprestationer. Både för elever med svenska som modersmål och svenska som andraspråk. (pdf)
Forskning och utveckling kategorier

Framgångsrik skolintegration ledde till bättre resultat för alla elever

2 maj
För att motverka skolsegregationen har vissa kommuner aktivt börjat styra skolornas elevsammansättning. I en ny studie har forskare följt effekterna av ett sådant beslut – och resultatet visar att skolledares och lärares tro på en skola för alla och arbete med social och pedagogisk inkludering ledde till bättre skolprestationer.

Skolportens magasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.

Skolportens magasin

Läs mer

Annonsera hos oss

Vill du synas hos oss? Skolporten når en bred målgrupp inom skolans värld på webben, i nyhetsbrev, magasin och platsannonssida.

Skolledarskap för en likvärdig och inkluderande utbildning

14 februari
Den här rapporten är en bearbetning och översättning av det europeiska projektet Supporting Inclusive School Leadership, SISL. Projektet har tagit fram ett ramverk och ett verktyg utifrån internationella överenskommelser och aktuell forskning inom området skolledarskap för en likvärdig och inkluderande utbildning. (pdf)

Motivation, ledelse og opfattelse af arbejdstidsregler –en undersøgelse blandt danske folkeskolelærere

2023-09-07
Det overordnede formål med undersøgelsen er at undersøge samspillet mellem arbejdstidsregler,ledelse og motivation. Dette undersøges via en spørgeskemaundersøgelse som Kronprins Frederiks Center for Offentlig Ledelse udsendte til 10000 lærere. (pdf)

Nyhetsbrev

Dela via: