Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Känslor har stor betydelse för lärande om miljö

Publicerad:2015-08-18
Uppdaterad:2015-08-20
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
Annika Manni

Född 1971
i Vasa, Finland

Disputerade 2015-05-08
vid Umeå universitet

Avhandling

Känsla, förståelse och värdering – Elevers meningsskapande i skolaktiviteter om miljö- och hållbarhetsfrågor

Elevers lärande i miljöfrågor bygger på en sammanvävning av känslor, värderingar och förståelse. Det visar Annika Manni i sin avhandling om undervisning i hållbar utveckling på mellanstadiet.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har arbetat som grundskollärare i 15 år och har alltid ansett att frågor om hållbarhet varit angelägna. Med åren har jag intresserat mig alltmer för vad som händer med eleverna under lärprocessen i detta ämne.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om mellanstadieelevers förståelse, erfarenheter och känslor av lärande för hållbar utveckling. Avhandlingen bygger på två delstudier. Den ena är en enkät där 209 elever från 11 olika skolor berättar hur de uppfattar och förstår miljöfrågor utifrån ekologiska, ekonomiska och sociala aspekter. Jag har även under ett halvår observerat och följt undervisningen i detta ämne i en klass årskurs 6.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att eleverna kan beskriva ekologiska samband utifrån både ekonomiska och sociala aspekter. Det är tydligt att eleverna inte separerar kunskap från känslor och värderingar, tvärtom bygger de sina resonemang utifrån en helhet. Exempelvis, ”jag vet att stora fabriker släpper ut dålig rök och både människor och djur blir sjuka av röken, blommor och växter också. Det är dåligt att vissa människor slänger skräp i naturen”. Min studie visar också att de elever som har ett starkt känslomässigt engagemang för ämnet också har en högre komplex förståelse. Fallstudien visar att elevernas möjlighet att diskutera och samarbeta är viktigt för lärande och skapande av värderingar i miljöfrågor. Undervisning utomhus, att arbeta konkret i naturen skapar också en djupare förståelse för ämnet.

Vad överraskade dig?

– Att känslor har så stor betydelse för lärprocessen. Den traditionella synen på undervisning är att kunskap är separerade från känslor och värderingar. Men min studie visar att elevernas lärande är en sammanvävning av känsla, förståelse och värdering, vilket undervisningen bör ta i beaktan.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärare i praktiken men också lärarutbildare, skolpolitiker och forskare. Jag tror och hoppas att resultaten är relevanta för flera yrkesgrupper på en rad olika plan.

Susanne Sawander

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev