Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 1-6

Undervisning om Förintelsen riskerar att missa sitt mål

Publicerad:2010-12-02
Uppdaterad:2012-03-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Undervisning om Förintelsen börjar och slutar ofta med det som hände judar, homosexuella ochromer i nazisternas koncentrations- och utrotningsläger. När lärare inte tar upp och belyser stegenmot Förintelsen utan fokuserar på slutet blir det svårt för eleverna att förstå. Det visar Ylva Wibaeusi sin avhandling Att undervisa om det ofattbara: En ämnesdidaktisk studie om kunskapsområdetFörintelsen i skolans historieundervisning .

Ylva Wibaeus

Född 1955i Sollentuna

Disputerade 2010-10-22

vid Stockholms universitet

Läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan

Avhandling

Att undervisa om det ofattbara: En ämnesdidaktisk studie om kunskapsområdet Förintelsen i skolans historieundervisning

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Skolan har givits ett särskilt uppdrag att belysa Förintelsen. Jag ville undersöka vilka didaktiskaproblem och utmaningar som kan rymmas i det uppdraget.

Vad handlar avhandlingen om?

– Hur några historielärare beskriver sina intentioner med kunskapsområdet Förintelsen i sinundervisning, hur detta gestaltas och hur det uppfattas av eleverna.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Även om det finns en stor variation i vad lärarna uttrycker att de vill uppnå med sin undervisningom kunskapsområdet Förintelsen liksom vad de väljer att fokusera på, finns en samsyn om attundervisningen ska generera förståelse och insikter om betydelsen av demokratiska värden. Menden förståelse som lärarna vill åstadkomma äger inte alltid rum. Det synliggörs inte för eleverna vadolika resonemang syftar till i slutändan och att de förväntas förstå relationen som finns mellan dåtid,nutid och framtid.

Vad överraskade dig?

– Eleverna möter den här tiden i historien i olika sammanhang utanför skolan, exempelvis via filmerom andra världskriget, men detta tas inte tillvara som en resurs. Något annat som överraskade migvar att man inte diskuterar historia kontrafaktiskt i historieundervisningen. Det saknas en diskussionom vad som hade krävts för att utvecklingen skulle ha tagit en annan riktning och vad frånvaron avdemokratiska värden kan innebära för enskilda, för grupper av människor och för hela samhället.Fokus ligger på att veta mycket om ett fenomen, mindre om hur vi kan vi veta det vi vet och sällanom vilka implikationer det innebär att vi vet det vi vet.

Vem har nytta av dina resultat?

– Framförallt verksamma och blivande SO- och historielärare i grundskolans senare år, men ävenhistorielärare på gymnasiet.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev