Hoppa till sidinnehåll
Grundskola 7-9

Teknikämnets gestaltningar: En studie av lärares arbete med skolämnet teknik

Publicerad:2008-09-05
Uppdaterad:2012-04-11
Författare

Veronica Bjurulf

Handledare

Professor Bo Dahlin, Karlstads universitet, Lektor Inga-Britt Skogh, SU, Docent Airi Rovio-Johansson, GU

Opponent

Professor Jan Schoultz, Linköpings universitet

Disputerat vid

KaU – Karlstads universitet

Disputationsdag

2008-10-24

Titel (se)

Teknikämnets gestaltningar: En studie av lärares arbete med skolämnet teknik

Institution

Estetisk- filosofiska fakulteten: Utbildningsvetenskap, barn och samhälle

Teknikämnets gestaltningar: En studie av lärares arbete med skolämnet teknik

Teknikämnets gestaltningar handlar om lärares arbete med skolämnet teknik i den svenska grundskolans senare år (7-9). Studien bygger på intervjuer med fem lärare och på observationer av deras undervisningspraktik. Studien undersöker hur lärare förstår begreppet teknik och skolämnet teknik. Den undersöker också vad lärare väljer för ämnesinnehåll i teknik och hur de arbetar med detta samt vilka förmågor elever erbjuds att utveckla i ämnet teknik. Avhandlingens forskningsansats är empiriskt grundad i teknikämnets undervisningspraktik och studiens empiriska analyser grundas i narrativ analys och variationsteori.

Det fanns ett gemensamt element i lärarnas sätt att förstå begreppet teknik: Teknik är saker som människan utvecklat för att uppfylla praktiska behov. När det gäller lärarnas sätt att förstå skolämnet teknik skiljde de sig åt mellan att förstå syftet med teknikämnet som att: (1) träna hantverksskicklighet, (2) förbe-reda eleverna för framtida karriärer som ingenjörer, (3) tillämpa naturvetenskap, (4) stärka flickors självförtroende och (5) intressera framtida tekniker och uppfinnare.

Vidare tyder studien på att teknikundervisningen specifikt bidrar till att utveckla tre förmågor hos eleverna: (1) att värdera och testa funktionalitet, (2) precision och noggrannhet och (3) att bygga, konstruera och montera. De tre förmågorna tränades enbart med undervisningsinnehåll av praktisk karaktär. Den variationsteoretiska analysen visar att variationsmönstret kontrastering lämpar sig bra i ett produktionsperspektiv där det kostar att göra fel.

Studiens övergripande resultat visar att lärares tolkningar av de officiella styrdokumenten, i kombination med deras val av undervisningsinnehåll och undervisningsmetoder, påverkar vad elever erbjuds att lära i skolämnet teknik.

Den här studien visar att det saknas verklighetsanknytning i grundskolans teknikundervisning. För att elever ska få möjlighet att utveckla en medvetenhet om vikten av utbildning i teknikämnet, som en nyckelfaktor för framtida ut-veckling vad gäller natur, människa och samhälle, är det uppenbart att betydel-sen av den svenska grundskolans teknikämne behöver mer uppmärksamhet från de nationella utbildningsmyndigheterna.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev