Hoppa till sidinnehåll
Läsning

David Rose: ”Reading to Learn är en framgångsrik metod”

Publicerad:2014-09-23
Uppdaterad:2023-08-31
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Under ett pilotprojekt i Stockholm visade sig metoden Reading to Learn, eller R2L, som den ibland förkortas, vara mycket effektiv. 
Nu kommer upphovsmannen David Rose till Skolportens konferens i Göteborg för att föreläsa.

David Rose
David Rose.

Reading to Learn är en läs- och skrivutvecklande pedagogik som är utvecklad i samarbete mellan lärare och lingvister i Australien. Den kan anpassas till all sorts undervisning, oavsett ämne och ålder på eleverna.

Utvärderingar av Reading to Learn har visat att eleverna utvecklas två till fyra gånger snabbare än förväntat, och de elever som utvecklas mest är de lågpresterande eleverna – de som haft svårast att nå upp till kunskapskraven. Idag används metoden över hela världen, och den har även gjort sitt intåg i svenska klassrum.

Bland annat deltog ett antal Stockholmsskolor i ett Reading to Learn-projekt åren 2009-2010 med mycket stor framgång: På åtta månader utvecklades de lågpresterande eleverna resultat med 128 procent. Det visar projektets rapport ”Will the implementation of Reading to Learn in Stockholm schools accelerate literacy learning for disadvantaged students and close the achievement gap?”

– Jag blir ofta överraskad av hur snabbt lärare kan minska kunskapsklyftan mellan eleverna i sin klass genom att undervisa alla elever i läsning och läsförståelse på samma nivå, säger David Rose, som är upphovsman till Reading to Learn-programmet vid University of Sydney i Australien.

– Den största överraskningen är när man ser att alla barn lär sig läsa och skriva redan första året i skolan. I normala fall är det stor skillnad mellan barnen efter det första skolåret.

I Australien är Reading to Learn en del av en nationella kursplanen, och där är skillnaden i läsförståelse mellan förstaspråkselever och andraspråkselever mycket liten.

– Reading to Learn är en framgångsrik metod eftersom den lär elever hur de kan läsa och förstå de texter som läroplanen kräver inom de olika ämnena, säger David Rose.

Moa Duvarci Engman

Läs mer:

Möt David Rose: David Rose föreläser på Skolportens konferens Svenska som andraspråk 22-23 oktober i Göteborg.

Läs mer om metoden Reading to Learn här:www.readingtolearn.com.au

Läraren och kompetensutvecklaren Ann-Christin Lövstedt föreläser om olika undervisningsstrategier i Reading to Learn här (webb-tv).

 

Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev