Fler forskningsnyheter

Skriv ut

Små barns tecken- och meningsskapande i förskola. Multimodalt görande och teknologi

Avhandling
Högskolan i Jönköping

Sara Hvit Lindstrand har forskat om hur förskolepersonal beskriver små barns litteracitet, och hur små barns språkande och meningsskapande görs i interaktion med andra barn och med teknologi.

Forskningsrapport om undervisning i matematik

Vetenskapsrådet genomförde under 2014 ett projekt, Skolforsk, för att kartlägga befintlig utbildningsvetenskaplig forskning. I denna rapport presenteras kartläggningen av forskning om formativ bedömning, klassrumsundervisning och läromedel i matematik.

Internationellt: 4 ways digital tech has changed K-12 learning

Digital technology has taken the world by storm — particularly in the past decade. It makes sense that this trend would have an impact on K-12 learning because there is nothing in modern American society that digital technology has not touched.

Internationellt: Research: young students learn better with mix of virtual and real world

Young learners do up to five times better when instruction combines the real world with the virtual world. That’s the finding from Carnegie Mellon University, where researchers came up with a test to figure out how technology could best contribute to learning.

Internationellt: Using technology to help students show their thinking

Technology allows students to show their thinking process.  

UR: Lärarrummet – Att undervisa i en aspergerklass

Specialpedagogik

Gunilla Axelsson är lärare för aspergerklasserna åk 7-9 på Berzeliusskolan i Linköping. Hon vet mycket om de speciella svårigheter som elever med asperger kan ha. Det är elever som är mycket kreativa och begåvade men som inte klarar av den stora mängden intryck från ett vanligt klassrum. Gunilla hjälper dem att få en högre självkänsla […]

UR Samtiden – Samtal om digitala lärverktyg och arbetssätt

Panelsamtal om digitala lärverktyg och arbetssätt i skolan. Medverkande: Olle Strömbeck, IKT-pedagog; Danny Stacey, IT-strateg; Tony McCarrick, IT-strateg; Lars Sundberg, utvecklingsledare, och Joke Palmkvist, ansvarig för skola och högre utbildning på Microsoft. (webb-tv)

3 frågor till Anneli Hippinen Ahlgren…

… doktorand vid Stockholms universitet som skrivit om hur lärare och fritidspedagoger tillsammans kan skapa alternativa lärmiljöer.

UR: Orka – Felicia klarar inte skolan

Specialpedagogik

Felicia är 12 år och har jättesvårt att klara skolan. Hon är glömsk och kan inte koncentrera sig och hennes klasskompisar tycker att hon är jobbig. Nyligen fick hon diagnosen adhd. Vilken hjälp finns att få man om man har det som Felicia. (webb-tv)

Internationellt: Modesto youngsters take a spin at coding a robot’s run

Some second-graders at a California elementary school recently participated in a coding lesson involving robots, which stretched their math and problem-solving skills.

 
Annons