Fler forskningsnyheter

Skriv ut

Händig, skicklig och konstfärdig – slöjdkunnande i interaktion

Forskning om undervisning och lärande

Slöjdarbete handlar inte bara om att arbeta på ett eget slöjdföremål. Studenterna intar olika roller när de med hjälp av flera multimodala resurser, arbetar på både egna och varandras arbeten, visar en ny utvecklingsartikel.

Internationellt: Amerikansk ekspert: Co-teaching skal bruges varieret og med omtanke

folkeskolen.dk Specialpedagogik

‘Co-teaching’ kan få inklusion til at lykkes og sikre, at eleverne får udbytte af undervisningen. Men det er ikke nok, at to lærere går sammen. De skal være bevidste om, hvilken model de bruger, så de får det bedste frem hos eleverne, siger den amerikanske ekspert Marilyn Friend.

Från utvald till utbildad – Persona i utredningar om svensk forskarutbildning 1945-2004

Avhandling
Göteborgs universitet

Erik Joelsson har utforskat hur olika tiders doktoranders persona har sett ut i diskussionerna om svensk
forskarutbildning.

”Mattan ger chans att påverka”

Specialpedagogik Specialpedagogik

För många elever är det lättare att säga vad de tycker om man använder bilder. En bild kan fungera som en ledtråd eller något att reflektera över. Det är därför samtalsmattan är så bra.

Filmen gör det svåra enkelt

Specialpedagogik Specialpedagogik

När eleverna i särskolan får se konflikter på film ökar deras förståelse för varandra. På Stenbackaskolan i Karlshamn agerar lärarna både framför och bakom kameran.

Forskare ska hjälpa örebroelever till godkänt

Sveriges Television

Forskare vid Örebro universitet ska genom ett projekt hjälpa elever i Örebro kommun att få godkänt i matematik. Almby skola är utvald för pilotprojektet som drar igång i höst.

Kollegial lojalitet påverkar insatser mot mobbning

Intervju
Kollegial lojalitet kan bidra till att mobbade elever inte får den hjälp de behöver. Det konstaterar Hélène Jenvén som forskat om utsatta elevers situation i en skolklasskontext.

Snabba råd för dig som ska starta ett utvecklingsarbete

Specialpedagogiska skolmyndigheten Specialpedagogik

Förskolechefen eller rektorn är den som ska driva utvecklingen. Det är det viktigaste när en förskola eller skola vill utveckla sin verksamhet för barn och elever med funktionsnedsättning. Det säger AnnBrith Eliasson Labraaten, rådgivare inom Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Årsmagasin 2016 Utbildningsvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet

Årsmagasin Utbildningsvetenskapliga fakulteten

Utbildningsvetenskapliga fakultetens Årsmagasin 2016 speglar i kortfattad form ett urval av det gångna årets viktigaste händelser inom forskning, utbildning och samverkan vid fakulteten.

Kognitiv utmaning för döva barn att lära sig läsa

Forskning om funktionshinder pågår Specialpedagogik

Det är svårt för döva och hörselskadade barn att lära sig läsa. Barnen lär sig ganska lätt att känna igen orden. Men barnen har svårt att förstå vad orden betyder. (s. 2-3)

 
Annons