Aktuella intervjuer
_L1_5018_klarSusanneWalan

”Naturvetenskap måste sättas in i ett sammanhang”

Intervju

arrowSusanne Walan har utforskat en undervisningsmodell i NO som utgår från att sätta in ämnet i ett sammanhang som är intressant för eleverna. Lärare som testade metoden tyckte att den fungerade "alldeles lysande".

jannekontio2 kopia

Machokulturen upprätthålls även av lärarna på fordonsprogrammet

Intervju

arrowSpråknormen skiljer sig mellan klassrum och verkstad. Det konstaterar Janne Kontio, som forskat om språk- och könsnormer vid ett fordonsprogram där undervisningsspråket är engelska.

Annons:

FORSKNING & UTVECKLING
eva_eva_liten

Loggbok och samtal i slöjden utvecklar lärandet

Undervisning & Lärande arrow

Hur kan eleverna få syn på sitt eget lärande i slöjdämnet? I den här artikeln berättar Eva Pennegård och Eva Österberg Ramå om hur loggböcker och videoinspelade gruppsamtal blev verktyg för att synliggöra elevernas lärandeprocess.

Sömn förbättrar inlärningen

image description

Att sova mellan två inlärningspass kan göra underverk för skolarbetet. Inlärningen går snabbare och effekten varar i månader.

Skolan och de nyanlända barnen

image description

Nu börjar många nyanlända barn i svensk skola. Hur ska skolan bemöta dem? I Vetandets värld beskriver forskare vilka utmaningar skolan står inför men också hur olika språk kan berika skolan.

Annons:

 

Annons:

 
Annons