Aktuella intervjuer
Lisbeth_Gyllander_Torkildsen kopia

Elevers delaktighet – en förutsättning för lärande

Intervju

arrowBedömning måste sättas in i ett begripligt sammanhang för att eleverna ska ha nytta av den. Därför är elevperspektivet oerhört viktigt, säger Lisbeth Gyllander Torkildsen som forskat i ämnet.

sari_vuorenpaa

Flerspråkighet inget hinder i samtal på lågstadiet

Intervju

arrowDet går bra att arbeta med flerspråkighet på lågstadiet. Eleverna är väl medvetna om att svenska är språknormen, samtidigt som lärarna ger utrymme för andra språk, visar Sari Vuorenpääs studie.

Annons:

FORSKNING & UTVECKLING

Fritidshem i framtiden

arrow

Bättre lek, mer likvärdighet och färre kränkningsrapporter. Det är resultatet av två års aktionsforskningsstudier på tre fritidshem i Norrköping.

Meningsskapande lärmiljö

Undervisning & Lärande image description

Annika Kolterjahn Wägners utvecklingsartikel beskriver ett projektarbete i förskolan med syfte att skapa en meningsskapande lärmiljö utifrån barnens intressen, frågeställningar och nyfikenhet.

Drömmen om Amerika

Undervisning & Lärande image description

Lärarna My Ekander och Cajsa Hansen berättar i denna artikel om ett ämnesövergripande projekt i svenska och historia i årskurs 8. Genom att arbeta med autentiska amerikabrev fick eleverna möjlighet att lära känna människorna bakom historieböckernas fakta.

Annons:

 

Annons:

 
Annons