Forskning & Utveckling

Skolans breda mål syns inte i mätningar av resultat

Begrepp som resultat och kvalitet kan vara problematiska i skoldebatten. Många centrala mål i läroplanen om exempelvis kritiskt tänkande och att fostra demokratiska medborgare fångas inte upp av vanliga mätningar, eftersom de indikatorer som används inte gäller dessa breda mål. Det visas i ett forskningsprojekt vid Umeå universitet.

Så gör ni övergången så smidig som möjligt

På Resurscenter syn i Stockholm arbetar rådgivaren Kia Johansson. Här får du hennes bästa tips för övergång för elever med svår synnedsättning.

Internationellt: Så enkelt kan læreren vurdere barnas sosiale ferdigheter

Forskere har utviklet et eget skjema som læreren kan bruke når hun vurderer elevene. Det tar ikke mer enn to minutter per elev og gir en pekepinn på hvilke ferdigheter læreren, eleven og foreldrene kan jobbe med.

Aktuella intervjuer

Stereotyper nyanseras i bildämnet

Bildämnet rymmer en demokratisk aspekt genom möjligheten att kunna uttrycka egna erfarenheter och kunskaper. Det menar Annika Hallman som forskat om elevers erfarenheter av bild- och medieundervisningen på gymnasiet.

Att skapa egna lösningar lär elever mer matematik

Elever som uppmuntras att konstruera egna lösningar lär sig mer matematik. Det visar Jan Olsson i sin forskning om hur digital teknik kan användas i undervisningen.

Goda lärarrelationer kan motverka skolk

Elever med bra relation till läraren skolkar mindre oberoende av social bakgrund. Det är ett av resultaten i Olof Reichenbergs forskning om sambandet mellan sociala bakgrundsfaktorer och skolresultat.

Se fler intervjuer
Nya avhandlingar

Learning Physics Through Communication During Laboratory Work: An empirical study at upper secondary school

Jan Anderssons avhandling bygger på tron ​​att fysiklaboratorier skapar en speciell diskurs där studenten blir skådespelare och läraren blir arrangör och observatör.

Hur begriplig är historien?: Elevers möjligheter och svårigheter i historieundervisningen i skolan

Med särskild tonvikt ligger på hur elever förklarar och hur de förstår historiska processer och begrepp i historieämnet, har Anna-Carin Stymne forskat om hur elever lär sig historia i konkreta lärandesituationer.

Lärartillvaro och historieundervisning: innebörder av ett nytt uppdrag i de mätbara resultatens tid

Anders Persson vill med sin avhandling öka förståelsen av vad ett nytt uppdrag kommit att innebära för lärare som undervisar i skolämnet historia i årskurserna 4–6.

Se fler avhandlingar
Senaste forskningsnyheterna

Katten, musen, tiotusen : Om tre

Matte för förskolan med hjälp av en ivrig mus och en lat katt. Musen berättar sagan om bockarna Bruse. Vi ser också Dante och Leandro som kombinerar tre glassmaker.

Föräldrar viktiga om unga inte ska hamna i brottslighet

Föräldrar spelar en stor roll för att förhindra att unga dras till brottsliga miljöer och begår brott. Det visar en avhandling av Eva-Lotta Nilsson, doktorand i kriminologi vid Malmö högskola.

Högre förtroende för forskare än universitet

Allmänhetens förtroende för universitet och högskolor är fortsatt högt. Det visar den årliga rapporten Vetenskap i samhället.

Matematisk lekplats

Bygget har startat för Tekniska museets nya matematiska lekplats som öppnar i september. Labyrinter, experiment, musikinstallationer och rutschkanor i form av matematiska mönster tjänar till att inspirera små genier.

Internationellt: How to apply the brain science of resilience to the classroom

Children who experience adversity may be more likely to experience learning challenges, asserts Pamela Cantor, founder of nonprofit Turnaround for Children. The organization works with schools to use neuroscience to improve outcomes for students.

Internationellt: What happens to girls and boys in gender-neutral preschools?

In some Swedish preschool programs, the children are addressed with a recently coined gender-neutral pronoun rather than as she or he. Researchers have now investigated whether this practice makes the children more untraditional.

Internationellt: Assistive technology can benefit all students

Five tools for reading, writing, and time management that can help all students—not just those with learning disabilities.

Internationellt: A guide to blended learning

The 3 major dos and don’ts of blended learning.

Internationellt: Schools find success using Google tools

Some schools that have deployed Google Chromebooks in coordination with G Suite – Google’s education cloud platform – report higher test scores. This article shows how some districts are using the technology, which supports collaboration and allows students to receive real-time feedback from teachers.

Internationellt: How to inspire a culture of strong school spirit

The following are just a few ways to inspire a culture of school spirit in your school.

Läs fler forskningsnyheter
Konferenser
Magasin Skolporten
Ur nr 3/2017:

Ur nr 3/2017:

Tema: Rasism och främlingsfientlighet. Samtal i stället för konfrontation är det bästa sättet att bemöta rasistiska åsikter i skolan, menar forskarna. Stor intervju med den belgiska skolforskaren Pedro de Bruyckere, om moderna myter om lärande och utbildningar, bla lärstilar. Reportage: Maktlekar – dolda kränkningar av elever i skolan.

Läs mer
Kommande disputationer
Konferens
Förstelärare 2017

Förstelärare 2017

På Skolportens förstelärarkonferens diskuteras uppdragets utmaningar, möjligheter och framgångsfaktorer samtidigt som vi tar sikte på specifikt viktiga kunskapsområden. Välkommen att inspireras!

Läs mer & boka plats
Lediga tjänster
Fler platsannonser
Konferens
Främlingsfientlighet

Främlingsfientlighet

Ingen elev ska utsättas för främlingsfientlighet eller rasism i skolan, ändå sker det. Vid dessa situationer är all skolpersonal skyldig att agera, men hur görs det på bästa sätt? Varmt välkommen på en konferens där du får möjlighet att stärka dina kunskaper i hur du bemöter rasistiska och främlingsfientliga strömningar i skolan!

Läs mer & boka plats