Aktuella intervjuer

Skolporten lanserar Leda & Lära

Läs mer om Leda & Lära

Skolportens artikelserie Undervisning & Lärande byter namn till Leda & Lära! Serien har fått ny grafisk form, nya instruktioner samt en ny granskningsprocess. Om du har genomfört ett kvalificerat utvecklingsarbete i din verksamhet, kan du dokumentera detta och publicera det i serien.

Förskolebarn mer delaktiga i och genom musik

Intervju Skolporten

I sin avhandling om konstruktionen av musikämnet i förskolan myntar Maria Wassrin begreppet slow musicking. Det går ut att förskolepedagoger och barn är tillsammans i musik under en längre tid, som exempelvis i en samling.

Annons:

FORSKNING & UTVECKLING

Metakommunikation och visuellt stöd hjälper barn med hörselnedsättning

Undervisning & Lärande arrow

Vilka lärandestrategier utvecklar språket för barn med hörselnedsättning? Johanna Fredman, Emma Haddadi Ederyd samt fritidspedagog Johanna Melin på Alviksskolans hörselklasser fick syn på vad som verkligen fungerar.

Vad händer med slöjdämnet i en resultatfokuserad skola?

image description

Slöjd har debatterats i media som otidsenligt och onödigt. I en ny avhandling ställs frågan om det verkligen stämmer? Vad händer egentligen på slöjdlektionerna och vad ska eleverna lära sig där idag?

Låt förstelärare leda det kollegiala lärandet

image description

De huvudmän som rekryterar förstelärare genomtänkt och låter dem leda viktiga utvecklingsuppdrag är mer framgångsrika.

Annons:

 
Läs fler Forskningsnyheter

Annons:

 
Annons