Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Å lære å undervise i kroppsøving. Design for utvikling av teoribasert undervisning og kritisk refleksjon i kroppsøvingslærerutdanningen

Publicerad:2015-09-30
Uppdaterad:2015-11-19

Den pedagogiska skickligheten i ämnet idrott och hälsa utvecklas med hjälp av aktuell forskning och olika lärandeteorier. Glenn Øvrevik Kjerland avhandling visar hur idrottslärarstudenter kan utveckla sin undervisning genom teoribaserat lärande och kritisk reflektion.

Författare

Glenn Øvrevik Kjerland

Handledare

Claes Annerstedt, Göteborgs universitet

Disputerat vid

Göteborgs universitet

Disputationsdag

2015-10-02

Titel (eng)

Learning to teach Physcial Education. Design for development of theory-based teaching and critical reflection in Physical Education Teacher Education

Institution

Department of Food and Nutrition, and Sport Science ; Institutionen för kost- och idrottsvetenskap

Learning to teach Physcial Education. Design for development of theory-based teaching and critical reflection in Physical Education Teacher Education

Applying pedagogical theory in professional practice and developing critical awareness are important objectives in teacher education in Sweden. Current evidence indicates that these objectives are difficult to achieve in Physical Education Teacher Education (PETE). Challenges that limit the students’ ability to apply pedagogical theory in teaching and execute critical reflection were used as objectives for designing and executing a project for learning and development. The aim of the study is to explore how a design that supports students’ development of theory-based teaching and critical reflection in PETE can be realized. Findings indicate that the students’ became more aware of the necessity and value of using learning theories in PE teaching. The students’ different conceptualizations of theories and different assessments of theory-based teaching created challenges that oriented negotiations, collaborative learning processes and development of what the students’ meant were valid theory-based teaching concepts within the groups. Development of repertories of theory-based teaching concepts and using them for critical reflection led to discussions and critical analysis which revealed what the students’ meant were dominant teaching methods in PETE. When the differences between learning to teach in different settings and dominant teaching patterns were highlighted, they became resources for articulating and concretizing challenges which limit development of teaching competence in PETE. In one of the five groups these concretization processes led to ideas that may support learning to teach in the future.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Digital temaföreläsning

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

Skolportens digitala föreläsning med Issis Melin, för dig som vill lära dig mer om arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan. Föreläsningen fokuserar på hur elevhälsoteamet kan identifiera hedersrelaterade beteenden, samt hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Ta del av denna föreläsning mellan 22 april–5 juni!
Läs mer & boka
Åk F–Gy
22 apr – 5 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev