Hoppa till sidinnehåll
Ledarskap

The Active University – Studies from Contemporary Swedish Higher Education

Publicerad:2016-05-10

Ofta framhävs externa skäl som handlar om kvalitet och konkurrens som motiv till interna förändringar vid svenska universitet, visar Sara Karlsson i sin avhandling.

Författare

Sara Karlsson

Handledare

Professor Lars Geschwind, KTH Professor Anette Kolmos, Aalborg universitet

Opponent

Professor Jeroen Huisman, University of Ghent

Disputerat vid

Kungliga tekniska högskolan

Disputationsdag

2016-05-20

Titel (eng)

The Active University – Studies from Contemporary Swedish Higher Education

Institution

Institutionen för miljö- och livsvetenskaper

Abstrakt

I den här avhandlingen studeras nutida universitet och deras respons på externt tryck. Termen “det aktiva universitetet” används som analysverktyg. Det aktiva universitetet ”agerar” på två sätt: dels genom att ta konkreta initiativ, dels genom att spela en roll. Begreppet är inspirerat av teorier om strategiskt aktörskap och av nyinstitutionell teori.

I avhandlingen presenteras ett antal empiriska studier av strategiska initiativ som svenska universitet har tagit under senare år. Exemplen är framför allt tagna från tekniska universitet och inkluderar utvärderingsprojekt, organisationsförändringar, policyreform och nya arbetsformer. Den politiska bakgrunden är de nya styrprinciper som har införts i svensk offentlig sektor och som bland annat manifesteras av nyligen genomförda reformer som syftar till att öka egenansvaret och ledningskapaciteten i högskolesektorn.

I de empiriska studierna framträder både strategiskt agerande och rollspel. Ofta framhävs externa skäl som handlar om kvalitet och konkurrens som motiv till interna förändringar. Många initiativ handlar främst om att stärka bilden av universitetet utåt. Ändå kan de få djupgående, om än ibland oförutsedda, interna konsekvenser.

The Active University – Studies from Contemporary Swedish Higher Education

In this thesis, contemporary universities and their response to external pressure are studied. The term “the active university” is put forward as an analytical tool. The active university “acts” in two ways: by taking concrete initiatives and by playing a role. The concept is inspired by theories on strategic actorhood and by new institutional theory.

The thesis presents empirical studies of a number of strategic initiatives undertaken by Swedish universities in recent years. Predominantly drawn from the technical university sector, the initiatives include evaluation projects, organisational change, policy changes and new work practices. The policy context is new public management and recent reforms aimed at improving accountability and management capacity in the higher education sector.

In the empirical studies, “acting as strategy” and “acting as role play” both come to the fore. External rationales to do with quality and competition are frequently put forward as motives for internal change. Many of the initiatives are image-driven. At the same time they can have profound, albeit sometimes unintended, internal consequences.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev