Hoppa till sidinnehåll

Att skapa ordning för det estetiska i skolan. Diskursiva positioneringar i samtal med lärare och skolledare.

Publicerad:2006-03-21
Uppdaterad:2013-02-26

Inställningen till den estetiska verksamheten i skolan förändrades i början på 2000-talet: vid lärarutbildningsreformen lyftes plötsligt estetisk verksamhet fram som en angelägenhet för alla lärare – oavsett ämne och skolform. Monica Lindgren uppmärksammade den generella satsningen på estetiken i skolan, och bestämde sig för att undersöka hur lärare och skolledare beskriver sin egen verklighet när det gäller skolan och de estetiska ämnena.

Författare

Monica Lindgren

Handledare

Professor Göran Folkestad (huvudhandledare), universitetslektor Claes Ericsson

Opponent

Professor Lisbeth Lundahl, Umeå universitet

Disputerat vid

GU – Göteborgs universitet

Disputationsdag

2006-03-17

Titel (se)

Att skapa ordning för det estetiska i skolan. Diskursiva positioneringar i samtal med lärare och skolledare.

Titel (eng)

Bringing order to aesthetics in school. Discursive positioning in discussions with teachers and head teachers.

Institution

Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet

Att skapa ordning för det estetiska i skolan. Diskursiva positioneringar i samtal med lärare och skolledare.

Senare tids retorik kring estetisk verksamhet i skolan har kommit att få ett större utrymme i utbildningspolitiska och utbildningsvetenskapliga texter under de senaste decennierna. Mot bakgrund av ifrågasättandet av den statliga styrningen studeras fältet skola och estetik utifrån ett intresse för hur kunskapsideal skapas och upprätthålls utifrån specifika maktstrategier.

Utgångspunkten för avhandlingen är att fältet skola och estetik skapas i diskursiva praktiker genom språklig interaktion, samt att dessa språkliga utsagor styrs av vissa makttekniker. Syftet är att identifiera och beskriva olika inom grundskolan förekommande diskurser som relaterar till estetisk verksamhet, samt att problematisera dessa med avseende på makt och styrning.

Datainsamlingen inkluderade gruppintervjuer samt individuella intervjuer med 55 lärare och skolledare från sju grundskolor under åren 2002-2004. Samtalen kring skolans estetiska verksamhet styrdes i huvudsak av de deltagande själva.

I analysen identifierades fem diskurser rörande konstruktionen av legitimitet kring skolans estetiska verksamhet och fem diskurser rörande konstruktionen av legitimitet kring lärares estetiska kompetens. Resultatet visar att diskurserna bygger på mer allmänna diskurser, signifikanta för vår tid; utbildning för frihet och utövande av social kontroll i namn av estetik.

Idén om den estetiska verksamhetens inneboende kraft att förändra människors karaktär och förmåga att leva ett gott liv kan sägas passa in i en tid av strävan efter fria och harmoniska samhällsmedborgare i samklang med ett accepterat socialt beteende. Utifrån detta budskap framställs inte lärarna i avhandlingsstudien som mer eller mindre kompetenta yrkesmänniskor utan snarare som fria och förebildliga personer.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev