From blended learning to learning onlife: ICTs, time and access in higher education

Anders Norberg har utforskat om hur Informations- och Kommunikationsteknik (IKT) kan förbättra tillgängligheten till högre utbildning genom IKT:s integration med det vanliga utbudet av utbildning på campus, vilket vanligen kallas blended learning (BL).

Fakta
Disputation

2017-02-16

Titel (eng)

From blended learning to learning onlife: ICTs, time and access in higher education

Författare

Anders Norberg

Handledare

Professor Nafsika Alexiadou, Umeå universitet Lektor Eva Mårell-Olsson, Umeå universitet Professor Isa Jahnke, Umeå universitet

Opponent

Professor Pavel Zgaga, University of Ljubljana, Slovenia

Institution

Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Interaktiva medier och lärande

Lärosäte

Umeå universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs pressmeddelande
Läs Skolportens intervju med Anders Norberg

Abstract in English:

Information and Communication Technologies, ICTs, has now for decades being increasingly taken into use for higher education, enabling distance learning, e-learning and online learning, mainly in parallel to mainstream educational practise. The concept Blended learning (BL) aims at the integration of ICTs with these existing educational practices. The term is frequently used, but there is no agreed-upon definition. The general aim of this dissertation is to identify new possible perspectives on ICTs and access to higher education, for negotiating the dichotomy between campus-based and ICT-enabled education. The access options of BL are in focus for this dissertation, although BL is generally seen as a campus phenomenon, and shares a place perspective. The main research questions in the dissertation are 1) how BL can be understood in the context of increased access to education, moreover, (2) how time can be work as a more constructive perspective for designing ICTs in education, compared to place. The dissertation comprises five articles. The first is conceptual and concentrates on place and time in blended learning, and forms a time-based model and perspective, drawing on the tension between synchronous and asynchronous modalities instead of a place-based center-periphery model. The following article examines the differences between North American and European use of the term BL, in education and research, and finds that BL is not much used by European researchers, although the term is frequently used in educational environments. Two design and intervention studies, articles 3 and 4, make experiments using the BL time-based model. In article 3, a group of untraditional learners at a learning centre in Arvidsjaur attends a synchronous co-located study circle group and participates in an asynchronous and global Massive Open Online Course (MOOC). In article 4, nine students in a preparatory year for entering engineering studies volunteer and participate in a pilot distance course experiment, where prevention of procrastination is a high priority. For this, agile framework theory, constructivist learning theory and the time-based model are used in design and analysis. The last article (5) reconnects learning to place by discussing and adapting Triple- and Quadruple Helix theory for regional development in the knowledge society to four regional European cases. At the end of the synthesis, an outline of the access affordances with the time-based model is given, drawing on Adam’s timescape theory. The discussion of ICT integration into education is made drawing on Floridi’s Philosophy of Information, which provides many tools to view discourses of ICTs in education critically, and also envisions the concept of e-ducation in the infosphere, where other blend issues appear connected to weak artificial intelligence and the pervasive power of ICTs.

Sidan publicerades 2017-01-31 11:12 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2017-03-29 11:02 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Hög lön viktig anledning för att studera företagsekonomi

Hög lön viktig anledning för att studera företagsekonomi

Trots att ungefär lika många tjejer som killar studerar företagsekonomi är det en av de utbildningar som ger störst skillnad i livslön mellan könen. Den stora skillnaden överraskade Eva Lindell som forskat om utbildningen.

Hur kan examensarbeten bli mer än hyllvärmare?

Hur kan examensarbeten bli mer än hyllvärmare?

Det behövs en tydligare koppling till professionen i lärarstudenternas examensarbeten. Det anser Anders Råde som forskat om hur kunskapen från examensarbetet kan användas i det praktiska yrkesutövandet.

Konferenser
Magasin Skolporten
Ur nr 3/2017:

Ur nr 3/2017:

Tema: Rasism och främlingsfientlighet. Samtal i stället för konfrontation är det bästa sättet att bemöta rasistiska åsikter i skolan, menar forskarna. Stor intervju med den belgiska skolforskaren Pedro de Bruyckere, om moderna myter om lärande och utbildningar, bla lärstilar. Reportage: Maktlekar – dolda kränkningar av elever i skolan.

Läs mer
Kommande disputationer
Konferens
Förstelärare 2017

Förstelärare 2017

På Skolportens förstelärarkonferens diskuteras uppdragets utmaningar, möjligheter och framgångsfaktorer samtidigt som vi tar sikte på specifikt viktiga kunskapsområden. Välkommen att inspireras!

Läs mer & boka plats
Lediga tjänster
Konferens
Främlingsfientlighet

Främlingsfientlighet

Ingen elev ska utsättas för främlingsfientlighet eller rasism i skolan, ändå sker det. Vid dessa situationer är all skolpersonal skyldig att agera, men hur görs det på bästa sätt? Varmt välkommen på en konferens där du får möjlighet att stärka dina kunskaper i hur du bemöter rasistiska och främlingsfientliga strömningar i skolan!

Läs mer & boka plats