Hoppa till sidinnehåll
Specialpedagogik

Definitions of Disability in Social Sciences: Methodological Perspectives

Publicerad:2007-09-28
Uppdaterad:2012-04-26

Det finns de som hävdar att vi måste standardisera våra definitioner av funktionshinder, WHO har föreslagit en omfattande klassifikation för standartermer som jag är mycket tveksam till, säger forskaren Lars Grönvik. Det finns ingen poäng med att standardisera: jag hävdar att valet av definition ska styras av vilket syfte man har.

Författare

Lars Grönvik

Handledare

Professor Mårten Söder, Uppsala universitet

Opponent

Professor Jan Tøssebro, Norges Teknisk-Naturvitenskapelige Universitet, Trondheim

Disputerat vid

UU – Uppsala universitet

Disputationsdag

2007-05-04

Titel (eng)

Definitions of Disability in Social Sciences: Methodological Perspectives

Institution

Sociologiska institutionen

Abstrakt

Sammanfattning på lättläst svenska

Den här boken handlar om vad som menas med funktionshinder.
Forskare menar olika med funktionshinder.
Ibland menar man att funktionshinder finns i kroppen eller hur man förstår och känner.
Till exempel kan funktionshinder vara att man är blind eller att man inte kan gå.
Andra menar att funktionshinder också har med det som är runt omkring att göra.
Till exempel kan en person som använder rullstol ha problem om det saknas hissar.
Då menar en del att funktionshindret bara finns när det saknas hiss.
Ett annat exempel är om man är blind och vill läsa en bok.
Många böcker finns i punktskrift och då kan blinda läsa dem.
Men om boken inte finns i punktskrift så blir de som är blinda hindrade från att läsa den.
Då menar en del att funktionshindret är att man inte har gjort bokentillgänglig för dem som är blinda.
Så funktionshinder kan betyda olika.
Det kan också var skillnad i hur mycket funktionshindrad man är.
En del forskare tycker att man måste ha jättestora problem för att de ska kallas funktionshinder.
Andra forskare tycker att även om man har jättesmå problem så ska de räknas som funktionshinder.
När forskare menar så olika med funktionshinder så blir det svårt att förstå vad de menar.
Forskare måste bli bättre på att berätta vad de menar med funktionshinder.br>

Definitions of Disability in Social Sciences: Methodological Perspectives

This dissertation examines how disability researchers define disability. It is based on four studies. The first describes different definitions of disability in disability research. The second study is a conceptual analysis of the use of disability in a sample of disability research classics. In this study, it is evident that use of the concept is all but clear. It is concluded that especially environmentally based disability definitions would benefit from further empirical investigations. The notion that environmental factors (such as barriers) are a causal aspect of disability is rather widely accepted among disability researchers. However, it has not been empirically studied to such an extent that it is possible to construct workable theories of this relationship.

The third study focuses on administrative definitions of disability and investigates the possibility of using data on disabled people that have been gathered by Swedish welfare authorities. It is concluded that rich data are available, but also that researchers must scrutinize how disability has been defined in these contexts. These authorities often start from medical understandings of disability, which may clash with contemporary understandings of disability as being environmentally based.

The fourth study is a statistical analysis of the effects of different disability definitions on dependent variables. The analyses emphasize variables often included in studies of living conditions. There are major effects of choice of disability definition on the outcome in relation to such variables.

The dissertation strongly rejects efforts to standardize disability definitions; different analytical purposes require different kinds of conceptualizations. Instead, the dissertation suggests that case-constructing reflexivity be conducted. Case-constructing reflexivity means that the researcher starts with a careful analysis of how disability is best defined in relation to the aims of the study, and continues by being constantly aware of how the choice of definition may affect sampling, analyses and results.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev