Delaktighet- och lärprocesser i en yrkesutbildning: En studie av vuxna elevers erfarenheter av vård- och omsorgsutbildningen inom Komvux

Syftet med Katarina Lagercrantz Alls avhandling är att öka förståelsen för elevernas erfarenheter av vård- och omsorgsutbildningen med fokus på utbildningen som delaktighet- och lärprocess.

Fakta
Disputation

2017-02-10

Titel (sv)

Delaktighet- och lärprocesser i en yrkesutbildning: En studie av vuxna elevers erfarenheter av vård- och omsorgsutbildningen inom Komvux

Titel (eng)

Participation and learning processes in vocational education : A study of student exeperiences of an adult-education program in health and social care

Författare

Katarina Lagercrantz All

Handledare

Professor Anders Gustavsson, Stockholms universitet Docetn Ulf Olsson, Stockholms universitet

Opponent

Professor Madeleine Abrandt Dahlgren, Linköpings Universitet

Institution

Institutionen för pedagogik och didaktik

Lärosäte

Stockholms universitet

Länkar
Läs hela avhandlingen (pdf)
Läs Skolportens intervju med Katarina Lagercrantz All

Abstract in English:

Numerous research on the development of knowledge and skills within health and social care has been undertaken; however, it can be argued that there is a need to understand the connection between inclusion and the development in knowledge and experience.  The purpose of this dissertation is to explore students’ experiences of the health and social care adult- education program, and participation and learning processes it represents.  The program is considered the formal route to acquire a position as a nursing assistant or health care assistant. Furthermore, the program can be seen as a combination of vocational training, and a measure to reduce unemployment.

This empirical study is based on 15 in- depth interviews with students in the health and social care adult-education. These interviews are using a hermeneutic interpretation method, and draw on Lave and Wenger`s theory of learning. In addition to sociocultural theory according to Säljö.

Findings indicate that the adult-education program in health and social care is not only a training process, but also a participation process. For the students, it is about gaining participation in the professional community, in Swedish society, and also about an existential safety in a social context. In order to gain participation, intellectual and physical artifacts, as well as personal qualities, are a prerequisite. Despite these requirements, and the challenges students face, the findings reveal that most students continue their studies. This finding leads to the idea that health and social care can be understood a discipline of inclusion.

These findings assist the health and social care field in understanding the connection between said artifacts for inclusion in working life and society; in addition, that such programs should be understood from a wider perspective and viewed in relation to the tension between three educational projects: the students` individual project, the program organizer’s project and the national, societal education project.

 

Sidan publicerades 2017-01-31 10:47 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2017-03-21 16:21 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Lärlingsprogram brister i samverkan med arbetsplatser

Lärlingsprogram brister i samverkan med arbetsplatser

Praktiken på gymnasiets lärlingsprogram styrs nästan helt av arbetsplatsen istället för skolans kursplan. "Det brister i samverkan mellan skola och arbetsplatser", säger Per Kristmansson.

En blick bakåt kan ge nya svar på gamla frågor i yrkesutbildningen

En blick bakåt kan ge nya svar på gamla frågor i yrkesutbildningen

Forskaren Åsa Broberg har i sin avhandling undersökt vad historien kan lära oss om samspelet mellan skola och arbetsliv på yrkesutbildningarna.

Konferenser
Kommande disputationer
Rikskonferens
För högstadielärare i svenska
  Foto: Martin Stenmark

För högstadielärare i svenska

Den 1-2 februari 2018 arrangerar Skolporten en rikskonferens för dig som är högstadielärare i svenska. Bland talarna finns bland annat Jonas Hassen Khemiri, en av Sveriges mest hyllade och lästa yngre författare. Välkommen!

Läs mer & boka plats!
Lediga tjänster
Magasin Skolporten
Nytt nr ute 24/10

Nytt nr ute 24/10

Nästa nummer av Skolportens forskningsmagasin har tema Likvärdighet. Är magasinet nytt för dig? Missa inte vårt erbjudande: prova på 2 nr för bara 99 kr!

Bli prenumerant
Konferens för dig som arbetar i
Förskolan

Förskolan

Förskolan ska erbjuda en pedagogisk verksamhet av hög kvalitet och samtidigt vara en trygg och rolig plats för de barn som går där. I den kommande revideringen av förskolans läroplan kommer det vara ett ökat fokus på undervisning - men vad innebär det i praktiken? Det och andra aktuella frågor kommer vi att djupdyka i under två dagar - med hjälp av aktuell forskning och praktiska erfarenheter. Välkommen!

Läs mer & boka plats
5 mest lästa på FoU

Läraren: ”Så blir din skola bättre på särskilt stöd”

Dammhagskolan är en av landets bästa skolor när det kommer till särskilt stöd och får toppbetyg av Skolinspektionen i att stötta barn med särskilda behov.

Snabb hjärna kräver utmaningar

En eller två elever i varje klass är särskilt begåvade inom ett eller flera ämnen. Som lärare måste du utmana även dem.

Så hjälper du dina elever att plugga smartare

Forskning visar att rätt sorts studieteknik är avgörande för var information placerar sig i hjärnan – och hur eleven då skapar varaktiga minnen. Så här kan du hjälpa dina elever.

Internationellt: Educating Greater Manchester head: what I’ve learned at school

Channel 4’s Educating Greater Manchester headmaster Drew Povey turned around the school once labelled ‘the worst in the country’, and is now working to reduce its debt. He shares some lessons he’s picked up about leadership.

Ny stol ska hjälpa barn med adhd

Chair of attention. Så heter stolen som designats för att hjälpa flickor med adhd och andra barn som kan vara för blyga för att be läraren om hjälp i skolan.