Demokratiuppdrag i förskolan

Det finns ett demokratiuppdrag i förskolan och förskollärarna förväntas veta hur de ska omsätta detta uppdrag i sin praktik. Men hur arbetar man med demokrati i förskolans verksamhet? Och hur hur agerar barnen i relation till det som händer i verksamheten? Det har Katarina Ribaeus undersökt i sin studie.

Fakta
Disputation

2014-04-04

Titel (sv)

Demokratiuppdrag i förskolan

Författare

Katarina Ribaeus

Handledare

Annica Löfdahl Hultman, professor, Karlstads universitet. NinaThelander, lektor, Karlstads universitet

Opponent

Gunilla Halldén, professor emerita, Linköpings universitet

Institution

Institutionen för pedagogiska studier

Lärosäte

Karlstads universitet

Länkar
Läs avhandlingen här (pdf)
Läs Skolportens intervju med Katarina Ribaeus här

Svenskt abstrakt:

Förskolans demokratiuppdrag beskrivs som centralt och viktigt men hur omsätts det i praktiken? Hur ser förskollärarna på det de förväntas göra, hur arbetar de med detta i förskolans vardag och hur går det att förstå ur ett barnperspektiv?

Observationer har genomförts på en förskoleavdelning med barn i åldern 3-5 år. Förskollärarna har intervjuats och förskolans olika dokument har analyserats. Syftet var att undersöka förskolans demokratiuppdrag så som det kommer till uttryck genom förskollärares tal och handlingar och genom barns agerande i förskolans verksamhet.

Resultaten visar att förskollärarna framförallt förstår demokratiuppdrag i förskolan som en fråga om barns möjligheter till inflytande- ett villkorat inflytande. Barnen tar, inom ramen för de villkor som ställs upp, vara på de möjligheter till inflytande som ges. Bland annat genom att ta egna initiativ, göra motstånd under planerade aktiviteter och utmana de regler som finns på förskolan.

Analysen visar också att förskollärarna har en komplex syn på det demokratiska subjekt som eftersträvas. Det ses som individualistiskt ur vissa aspekter, barnen ska kunna stå för sina egna åsikter, det ses som socialt, barnen ska lära sig att lyssna på andra, och det ses också som politiskt, barnen ska kunna vara med och påverka verksamheten genom att själva handla.

Som ett didaktiskt bidrag presenteras en ny analysmodell; Institutionella demokratihändelser.

Sidan publicerades 2014-03-28 12:10 av Moa Duvarci Engman
Sidan uppdaterades 2014-08-28 14:16 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Projektinriktat arbetssätt i förskolan

Projektinriktat arbetssätt i förskolan

Förskollärarna Marina Borchert och Anette Lindberg har skrivit en utvecklingsartikel som handlar om utforskande arbetssätt där barnens frågor och undersökande står i centrum. "Vi ser en annan inlevelse från barnen när man utgår från deras egna frågor", säger artikelförfattarna.

Barns egna frågor styr lärandet i förskolan

Barns egna frågor styr lärandet i förskolan

Eftersom fler barn går i förskolan i dag, och också tillbringar en stor del av sin barndom där, har intresset för de yngsta barnen i förskolan ökat. Agneta Jonsson har undersökt vad förskollärares kunskaper och attityder kan få för betydelse för deras förståelse för barnens perspektiv.

Konferenser
Kommande disputationer
Rikskonferens
För högstadielärare i svenska
  Foto: Martin Stenmark

För högstadielärare i svenska

Den 1-2 februari 2018 arrangerar Skolporten en rikskonferens för dig som är högstadielärare i svenska. Bland talarna finns bland annat Jonas Hassen Khemiri, en av Sveriges mest hyllade och lästa yngre författare. Välkommen!

Läs mer & boka plats!
Lediga tjänster
Magasin Skolporten
Nytt nr ute 24/10

Nytt nr ute 24/10

Nästa nummer av Skolportens forskningsmagasin har tema Likvärdighet. Är magasinet nytt för dig? Missa inte vårt erbjudande: prova på 2 nr för bara 99 kr!

Bli prenumerant
Konferens för dig som arbetar i
Förskolan

Förskolan

Förskolan ska erbjuda en pedagogisk verksamhet av hög kvalitet och samtidigt vara en trygg och rolig plats för de barn som går där. I den kommande revideringen av förskolans läroplan kommer det vara ett ökat fokus på undervisning - men vad innebär det i praktiken? Det och andra aktuella frågor kommer vi att djupdyka i under två dagar - med hjälp av aktuell forskning och praktiska erfarenheter. Välkommen!

Läs mer & boka plats
5 mest lästa på FoU

Läraren: ”Så blir din skola bättre på särskilt stöd”

Dammhagskolan är en av landets bästa skolor när det kommer till särskilt stöd och får toppbetyg av Skolinspektionen i att stötta barn med särskilda behov.

Snabb hjärna kräver utmaningar

En eller två elever i varje klass är särskilt begåvade inom ett eller flera ämnen. Som lärare måste du utmana även dem.

Så hjälper du dina elever att plugga smartare

Forskning visar att rätt sorts studieteknik är avgörande för var information placerar sig i hjärnan – och hur eleven då skapar varaktiga minnen. Så här kan du hjälpa dina elever.

Internationellt: Educating Greater Manchester head: what I’ve learned at school

Channel 4’s Educating Greater Manchester headmaster Drew Povey turned around the school once labelled ‘the worst in the country’, and is now working to reduce its debt. He shares some lessons he’s picked up about leadership.

Ny stol ska hjälpa barn med adhd

Chair of attention. Så heter stolen som designats för att hjälpa flickor med adhd och andra barn som kan vara för blyga för att be läraren om hjälp i skolan.