Exercising Mathematical Competence: Practising Representation Theory and Representing Mathematical Practice

Matematikern Anna Ida Säfström har undersökt hur en grupp femåringar tar sig an matematiska problem och hur de förhåller sig till hela tal. Barnen har bland annat fått arbeta med lego. I sin avhandling utvecklar hon verktyg för att fånga matematiska kompetenser hos barn och ungdomar.

Fakta
Disputation

2013-04-26

Titel (eng)

Exercising Mathematical Competence: Practising Representation Theory and Representing Mathematical Practice

Författare

Anna Ida Säfström

Handledare

Mats Andersson, Jesper Boesen, Göteborgs universitet

Opponent

Per Nilsson, Docent, Linnéuniversitet, Växjö

Institution

Institutionen för matematiska vetenskaper

Lärosäte

Göteborgs universitet

Länkar
Läs avhandlingen här (pdf)
Läs pressmeddelande här
Läs Skolportens intervju med Anna Ida Säfström

Abstract in English:

This thesis assembles two papers in mathematics and two papers in mathematics education. In the mathematics part, representation theory is practised. Two Clebsch-Gordan type problems are addressed. The original problem concerns the decomposition of the tensor product of two finite dimensional, irreducible highest way representations of $GL_{\mathbb{C}}(n)$. This problem is known to be equivalent with the characterisation of the eigenvalues of the sum of two Hermitian matrices. In this thesis, the method of moment maps and coadjoint orbits are used to find equivalence between the eigenvalue problem for skew-symmetric matrices and the tensor product decomposition in the case of $SO_{\mathbb{C}}(2k)$. In addition, some irreducible, infinite dimensional, unitary highest weight representations of $\mathfrak{gl}_{\mathbb{C}}(n+1)$ are determined. In the mathematics education part a framework is developed, offering a language and graphical tool for representing the exercising of competence in mathematical practices.

The development sets out from another framework, where competence is defined in terms of mastery. Adjustments are made in order to increase the coherence of the framework, to relate the constructs to contemporary research and to enable analysis of the exercising of competence. These modifications result in two orthogonal sets of essential aspects of mathematical competence: five competencies and two aspects. The five competencies reflect different constituents of mathematical practice: representations, procedures, connections, reasoning and communication. The two aspects evince two different modes of the competencies: the productive and the analytic. The operationalisation of the framework gives rise to an analysis guide and a competency graph. The framework is applied to two sets of empirical data. In the first study, young children’s exercising of competencies in handling whole numbers is analysed. The results show that the analytical tools are able to explain this mathematical practice from several angles: in relation to a specific concept, in a certain activity and how different representations may pervade procedures and interaction. The second study describes university students’ exercising of competencies in a proving activity.

The findings reveal that, while reasoning and the analytic aspect are significant in proving, the other competencies and the productive aspect play important roles as well. Combined, the two studies show that the framework have explanatory power for various mathematical practices. In light of this framework, this thesis exercises both aspects of mathematical competence: the productive aspect in representation theory and the analytic aspect in the development of the framework.

Sidan publicerades 2013-04-26 13:55 av John Miller
Sidan uppdaterades 2013-08-20 11:11 av John Miller


Relaterat

Gott resultat med förbättrad matteundervisning

Gott resultat med förbättrad matteundervisning

Genom att införa alla kända strategier som stödjer bedömning för lärande förändrade forskaren Andreia Balan matematikundervisningen. Resultaten lät inte vänta på sig. Elevernas prestationer förbättrades och deras arbetssätt blev mer strukturerat.

Barn i förskolan skapar matte genom ordnande

I avhandlingen Att ordna, från ordning till ordning. Yngre förskolebarns matematiserande vidgar Maria Reis den verksamhet som kan räknas som matte i förskolan genom att införa begreppet matematiserande.

Konferenser
Magasin Skolporten
Ur nr 3/2017:

Ur nr 3/2017:

Tema: Rasism och främlingsfientlighet. Samtal i stället för konfrontation är det bästa sättet att bemöta rasistiska åsikter i skolan, menar forskarna. Stor intervju med den belgiska skolforskaren Pedro de Bruyckere, om moderna myter om lärande och utbildningar, bla lärstilar. Reportage: Maktlekar – dolda kränkningar av elever i skolan.

Läs mer
Kommande disputationer
Konferens
Förstelärare 2017

Förstelärare 2017

På Skolportens förstelärarkonferens diskuteras uppdragets utmaningar, möjligheter och framgångsfaktorer samtidigt som vi tar sikte på specifikt viktiga kunskapsområden. Välkommen att inspireras!

Läs mer & boka plats
Lediga tjänster
Fler platsannonser
Ny konferens om
Främlingsfientlighet

Främlingsfientlighet

Ingen elev ska utsättas för främlingsfientlighet eller rasism i skolan, ändå sker det. Vid dessa situationer är all skolpersonal skyldig att agera, men hur görs det på bästa sätt? Varmt välkommen på en konferens där du får möjlighet att stärka dina kunskaper i hur du bemöter rasistiska och främlingsfientliga strömningar i skolan!

Läs mer & boka plats