Hoppa till sidinnehåll
Examen, karriär och livsval

Företagsekonomistudentens studieval.: Mannen, individualisten och altruisten.

Publicerad:2016-12-01
Uppdaterad:2017-01-16

Eva Lindell vill med sin avhandling belysa studievalet företagsekonomi som en socialt konstruerad handling och därigenom få en ökad förståelse för företagsekonomi som utbildning.

Författare

Eva Lindell

Handledare

Professor Peter Dobers, Södertörns högskola Docent Maria Mårtensson Hansson, Stockholms Universitet Doktor LInda Höglund, Mälardalens högskola

Opponent

Professor Carin Holmquist, Handelshögskolan Umeå

Disputerat vid

Mälardalens högskola

Disputationsdag

2016-12-09

Titel (se)

Företagsekonomistudentens studieval.: Mannen, individualisten och altruisten.

Företagsekonomistudentens studieval.: Mannen, individualisten och altruisten.

Företagsekonomi är ett av Sveriges största utbildningsämnen. Trots det vet vi lite om vilka som söker dessa utbildningar och varför de gör det. Syftet med denna avhandling är att försöka förstå studievalet företagsekonomi som en socialt konstruerad handling och därigenom få en ökad förståelse för företagsekonomi som utbildning. Med hjälp av språket bygger vi representationer av verkligheten och genom språket får denna verklighet mening. Tolkningsrepertoarer kan beskrivas som lokalt producerad diskurs eller lokalt tillgängliga språkliga konstruktioner. Dessa tolkningsrepertoarer används för positionering vilket innebär språklig konstruktion av identitet. Med hjälp av språket kan vi både konstruera positioner, anta positioner och göra motstånd mot att anta positioner i en viss given social kontext. I avhandlingen diskuteras hur tolkningsrepertoarer används för att förklara företagsekonomi som studieval och för att positionera företagsekonomen i relation till detta studieval. Två empiriska material presenteras: dels tidigare forskning om företagsekonomi som studieval, dels intervjuer med studenter vid Mälardalens högskola och Handelshögskolan i Stockholm. I tidigare forskning diskuteras användningen av personlighetstyp, karriär, att tjäna pengar och familj som tolkningsrepertoarer. I intervjumaterialet diskuteras användningen av maskulinitet, chef- och ledarskap, familjebildning, privatekonomi, att tjäna pengar, vinst och nytta som tolkningsrepertoarer. I relation till företagsekonomi som studieval konstruerar användningen av dessa tolkningsrepertoarer ett ideologiskt dilemma som behöver hanteras av företagsekonomistudenten. Detta görs bland annat genom att positionera företagsekonomen som man, individualist respektive altruist. Avhandlingen avslutas med en diskussion kring positionerna som man och individualist som reproduktioner av kända strukturer, vidare hur dessa positioner utmanas i materialet av positionen som altruist.

Abstract in English

Business administration is one of Sweden’s largest educational subjects, even so we know little about who applies to these study programs and why they do it. Through language we build representations of reality and through language this reality gets meaning. Interpretative repertoires can be described as locally produced discourse or locally available linguistic constructions. We use interpretative repertoires for positioning, which means linguistic construction of identity. Through language we can both construct positions, adopt positions, and resist adopting positions in a given social context. The aim of the thesis is to describe the business administration study choice as a socially constructed action – and thereby gain a greater understanding of business administration as education.

In this thesis I discuss how interpretative repertoires are used to explain business administration as a study choice and thereby how the businessman is positioned. Two empirical materials are presented: previous research on business administration as a study choice, and interviews with students at Mälardalen University and Stockholm School of Economics.

In previous research personality, career, making money and family are used as interpretative repertoires. In the interview material masculinity, management and leadership, building a family, personal finance, making money, profits and usefulness are used as interpretative repertoires. In relation to business administration as a study choice, the use of these interpretative repertoires create an ideological dilemma that needs handling by the business student. This is done by positioning the business economist as a man, an individualist and an altruist.

The thesis concludes with a discussion about the positions as man and individualist as reproductions of already known structures, and how these positions are challenged in the material by the position as altruist.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev