Hoppa till sidinnehåll
Förskola

Förskolegården. En pedagogisk miljö för barns möten, delaktighet och inflytande

Publicerad:2014-04-01
Uppdaterad:2017-12-19

Karin Engdahl har forskat om förskolebarns möten i relation till den fysiska miljön, till andra barn och till pedagoger. Hur kan barns samspel och aktörskap förstås i termer av delaktighet och inflytande?

Författare

Karin Engdahl

Handledare

Anders Garpelin, professor Akademin för utbildning, kultur och kommunikation, Mälardalens högskola, Västerås

Opponent

Solveig Hägglund, professor, Institutionen för pedagogiska studier, Karlstads universitet

Disputerat vid

Umeå universitet

Disputationsdag

2014-03-28

Titel (se)

Förskolegården. En pedagogisk miljö för barns möten, delaktighet och inflytande

Institution

Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap, Barn- och ungdomspedagogik, specialpedagogik och vägledning (BUSV)

Förskolegården. En pedagogisk miljö för barns möten, delaktighet och inflytande

Den här avhandlingen är ett resultat av en studie som behandlar barns möten, delaktighet och inflytande i en pedagogisk utomhusmiljö på tre olika förskolegårdar. Mer specifikt studeras hur barns möten gestaltas i förskolans pedagogiska utemiljö med fokus på hur barns delaktighet och inflytande kommer till uttryck på förskolegårdens olika platser. Den fysiska miljön ses som betydelsefull och fokus riktas mot vilka meningserbjudanden som uppstår i den fysiska miljön relaterat till plats. Studiens teoretiska ansats baseras i huvudsak på G. H. Meads socialpsykologiska teori och mötet med den andre som kombinerats med teorier som framhåller platsens betydelse. En etnografisk metod har använts. Via två års fältstudier med sammanlagt 78 dagar i de tre miljöerna har data samlats in genom observationer och fotografering och genom att lyssna på och samtala med barn och pedagoger. Förskolegården ses i den här studien som en pedagogisk miljö. Den består dels av miljöns fysiska utformning och det material som tillhandahålls, dels de olika slags samspel mellan barn till barn och mellan barn och vuxna som utspelar sig på förskolegården, vilket inkluderar den atmosfär som råder i verksamheten. Att delta i barnens vardagsliv har varit en förutsättning för att förstå barns olika möten och mötesplatser på förskolegården. Utifrån analyserade resultat visar studien att alla tre förskolegårdar hade pedagogiska utomhusmiljöer som var utformade så att flertalet platser gav en variation av erbjudanden, något som bidrog till att olika barn kunde relatera till och finna egna meningerbjudanden på olika platser. Studiens resultat visar också att flertalet förskolebarn i de studerade verksamheterna var samvarokompetenta och goda förhandlare. Därmed visade de sig ha förutsättningar att bli delaktiga och utöva inflytande i den dagliga utomhuspraktiken. Samtidigt visar studiens resultat att barns aktörskap och samspel vid alla tre förskolegårdar reglerades utifrån i vilken grad av erkännande de erhöll i mötet med andra barn och i mötet med pedagoger.

Abstract in English

This thesis is the result of a study that considers children’s encounters with others; participation and influence in a pedagogical outdoor environment in three different preschool playgrounds. More specifically, a study is under-taken of how children’s encounters are shaped in the pedagogically adapted outdoor environment of the preschool with the focus on how children’s par-ticipation and influence finds expression in the preschool playground’s dif-ferent facilities. The physical environment is seen as meaningful and the focus is on which affordances arise in the physical environment related to facility. The study’s theoretical approach is based mainly on G. H. Mead’s social psychological theory and the meeting with the other which is com-bined with theories that call attention to the significance of the facility. An ethnographic method has been applied. By way of two years’ field studies, with a total of 78 days spent in the three different environments, data has been collected through observations and photography and by listening to, and talking with, children and preschool teachers. To participate in the chil-dren’s everyday life has been a precondition for understanding children’s different encounters and meeting places in the preschool playgrounds. On the basis of the analysed results, the study shows that all three preschool playgrounds had pedagogical outdoor environments which were designed so that the majority of the facilities gave a variety of offerings, something that contributed to different children being able to relate to, and find, their own affordances in different facilities. The results of the study also show that the majority of preschool children in the studied activities were socially compe-tent and good negotiators. Thereby, they were shown to have good precondi-tions for participating and exercising influence in the day-to-day outdoor activities. At the same time, the study results demonstrate that the children’s agency and interaction at all three preschool playgrounds are determined on the basis of the level of recognition they received in their encounter with other children and in the encounter with teachers.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev