Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

History Education as Content, Methods or Orientation? A sudy of curriculum prescriptions, teacher-made tasks and student strategies

Publicerad:2016-10-11
Uppdaterad:2016-11-07

I skolans läroplan för historia ingår historiskt innehåll, orientering och metoder, men historielärare fokuserar nästan uteslutande på det historiska innehållet, visar David Rosenlund i sin avhandling.

Författare

David Rosenlund

Handledare

Professor Per Eliasson, Malmö högskola Anders Jönsson, Malmö högskola

Opponent

Professor Andreas Körber, Universität Hamburg

Disputerat vid

Malmö högskola

Disputationsdag

2016-10-28

Titel (eng)

History Education as Content, Methods or Orientation? A sudy of curriculum prescriptions, teacher-made tasks and student strategies

Abstrakt

Historiskt innehåll, historisk metod och temporal orientering är tre aspekter som i olika utsträckning kan ingå i historieundervisningen. Denna studie av historieundervisning på gymnasiet undersöker i vilken utsträckning dessa tre delar finns med i formella kursplaner och i lärares bedömningsmaterial. Resultaten visar att det i kursplanerna från 1994 0ch 2011 ingår historiskt innehåll, historisk metod och temporal orientering. Historielärarna i undersökningen fokuserar nästan uteslutande på det historiska innehållet. I ett andra steg, undersöks de strategier som eleverna använder när de i en uppgift arbetar med historiskt innehåll, historisk metod och temporal orientering.

History Education as Content, Methods or Orientation? A sudy of curriculum prescriptions, teacher-made tasks and student strategies

Historical content, historical methods and historical orientation are three aspects that may be included in history education. This study first examines the emphases which are included in formal curricula texts and then those which are included in teacher-made tasks. The results show that the curricula of history education includes historical content, orientation and methods, yet history teachers focus almost exclusively on the historical content. In a second step, this study examines the strategies with which students may process and combine elements from the three emphases of content, orientation and methods. The results provide insight into what strategies the students use and how they process the relationship between historical knowledge, historical methods and historical orientation.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Digital temaföreläsning

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

Skolportens digitala föreläsning med Issis Melin, för dig som vill lära dig mer om arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan. Föreläsningen fokuserar på hur elevhälsoteamet kan identifiera hedersrelaterade beteenden, samt hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Ta del av denna föreläsning mellan 22 april–5 juni!
Läs mer & boka
Åk F–Gy
22 apr – 5 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev