Hoppa till sidinnehåll

I en klass för sig: Genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer

Publicerad:2004-02-20
Uppdaterad:2012-02-25

Unga tjejer har hamnat i fokus. I massmedier avhandlas deras dåliga självförtroende, anorexi, sexliv och språkbruk.Men hur blir man egentligen tjej? Vad är normalt och onormalt, rätt och fel? Hur högt får man skratta och hur bredbent får man sitta innan man riskerar sitt rykte? Och när riskerar man att bli kallad för hora? Fanny Ambjörnsson har följt tjejer från två olika program på en gymnasieskola. Resultatet är en inträngande skildring av hur det verkligen är att vara tjej idag.

Författare

Fanny Ambjörnsson

Handledare

Professor Don Kulick, Stockholms universitet

Opponent

Britta Lundgren, Professor, Institutionen för kultur och medier, Umeå, Sverige

Disputationsdag

2004-02-20

Titel (se)

I en klass för sig: Genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer

Institution

Socialantropologiska institutionen

Forskningsmiljö

Hej världen!

I en klass för sig: Genus, klass och sexualitet bland gymnasietjejer

Samhällsvetenskaplig forskning har på senare år börjat uppmärksamma unga kvinnor, som tidigare fört en undanskymd tillvaro i skuggan av de unga männen. Syftet med denna avhandling är att, delvis i linje med denna forskning, undersöka hur tjejer i en svensk gymnasieskola skapar genus. Fokus ligger på hur genusskapande alltid sker i samverkan med andra strukturerande principer, såsom klass, sexualitet och etnicitet. Den empiriska utgångspunkten är ett trettiotal tjejer mellan 16 och 18 år på två skilda gymnasieprogram, Samhällsveteskapsprogrammet och Barn- och Fritidsprogrammet. Genom att undersöka hur dessa tjejer förhåller sig till föreställningar om hur man ska vara som tjej, illustreras hur den normativa femininiteten såväl som deras sätt att hantera denna – måste förstås mot bakgrund av tjejernas skilda klasstillhörigheter. Likaså visar empirin hur det feminina idealet är otvetydigt heterosexuellt. Som en röd tråd genom avhandlingen löper därför en problematisering av de idéer, påbud och sanktioner som säger att det är heterosexuell man ska vara som tjej, inget annat. Genom att kartlägga olika beståndsdelar i den heteronormativa genusordningen, synliggörs hur heteronormativiteten premierar vissa relationer framför andra; hur man som tjej förväntas vara både heterosexuell och homosocial enligt vissa specifika mönster. Omvänt kommer homosociala och heterosexuella relationsmönster att generera två genusmässiga motpoler, killar och tjejer. I avhandlingen undersöks även hur den enskilda kroppen fungerar både som symbol och redskap i skapandet av det heterosexuella kvinnoidealet; hur imperativet att göra kroppen naturligt kvinnlig tycks centralt för tjejernas uppfattning om sig själva och varandra som normala. Föreställningar om normalitet och den normala tjejen är också det raster genom vilket processerna av genusskapande iscensätts. Denna normalitet formuleras till stora delar genom olika utpekade motpoler, det tänkt onormala och stereotypa. Genom att bestämma vissa positioner som mer stereotypa än andra, kommer tjejerna att presentera sig själva som fria och självständiga individer. Med utgångspunkt i tre av de positioner som återkommande skapas som just avvikande och icke-önskvärda horan, den lesbiska och invandraren åskådliggörs hur den normativa femininitet tjejerna förhåller sig till, iscensätter och i vissa fall utmanar är en heterosexuell, vit och medelklassbaserad sådan. Vidare diskuteras hur imperativet att vara en fri och obegränsad individ – något som genomsyrar såväl skolvärlden som det övriga samhället enklast tycks uppnås genom ett förkroppsligande av normen. Därigenom synliggörs hur den förment neutrala uppmaningen att vara sig själv blir mer möjlig för vissa än för andra.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev