Hoppa till sidinnehåll

Involved Parenthood: Everyday Lives of Swedish Middle-Class Families

Publicerad:2009-02-03
Uppdaterad:2017-03-31
Författare

Lucas Forsberg

Handledare

Professor Karin Aronsson och Universitetslektor Helle Rydstrøm, båda Linköpings universitet

Opponent

Professor Annette Lareau, University of Maryland

Disputerat vid

LiU – Linköpings universitet

Disputationsdag

2009-02-27

Titel (se)

Engagerat föräldraskap. Svenska medelklassfamiljers vardagsliv

Titel (eng)

Involved Parenthood: Everyday Lives of Swedish Middle-Class Families

Institution

Tema Barn

Engagerat föräldraskap. Svenska medelklassfamiljers vardagsliv

Avhandlingen studerar hur 16 svenska medelklassföräldrar förstår och utformar sitt föräldraskap i vardagen. Särskilt fokuseras på hur de engagerar sig i sina barns omsorg och skolgång, samt hur föräldraidentiteter förhandlas i relation till kulturella normer kring föräldraskap. Analyserna är baserade på kvalitativa metoder, med intervjuer och deltagande observation med videokamera i åttafamiljer. Studien, som är inspirerad av poststrukturalistiska perspektiv på identitet, visar att informanterna positionerar sig i relation till en norm om engagerat föräldraskap. Denna förhandlas dock i relation till kön och social kontext.

Avhandlingen omfattar fyra delstudier. Den första fokuserar på de subjektiviteter och dilemman som skapas av föräldrarnas strategier för att hantera tid och barnomsorg. Strategierna effektiviserar vardagen, men föräldrarna vill samtidigt vara barncentrerade, vilket gör att de måste balansera mellan positioner som engagerade och icke-engagerade föräldrar. Den andra delstudien undersöker hurmännen förhandlar sitt engagemang i hushållsarbete, barnomsorg och tid medmbarnen. De följer till stora delar den samhälleliga diskursen om jämställt och engagerat faderskap, men omdefinierar den genom att dra på föreställningar om barncentrering, släktskap och könsarbetsdelning. I den tredje studien undersöks hur föräldrar och lärare förhandlar om barns utbildning och fostran. Delstudie fyravisar hur föräldrarna positionerar sig som engagerade föräldrar i förhållande till sina barns läxor. Avhandlingen visar sammanfattningsvis att föräldrarna idealiserar tid som spenderas med barnen, men att det i vardagslivet är svårt att få denna tid. Istället ägnas mycket tid för barnet, det vill säga hushållsarbete och barnomsorg. I båda handlar det om barncentrering, men föräldrarna uppfattar tid med barnet som mer engagerad tid.

Involved Parenthood: Everyday Lives of Swedish Middle-Class Families

The dissertation studies how 16 Swedish middle-class parents understand andform their parenthood in everyday life. The focus is set on how they involvethemselves in their children’s care and education, and how parental identities arenegotiated in relation to cultural norms on parenthood. The analysis is based onqualitative methods, in particular interviews and participant observation withvideo camera in eight families. The study, which is inspired by poststructuralistperspectives on identity formation, shows that the informants position themselvesin relation to a norm on involved parenthood, which is negotiated differentlydepending on social context and gender. The dissertation includes four empiricalstudies. The first focuses on the subjectivities and dilemmas that are created byparents’ strategies to manage time and childcare. The strategies render everydaylife more effective, but the parents also want to be child-centered, which forcesthem to balance between positions as involved and uninvolved parents. Thesecond study examines how the fathers negotiate their involvement in householdwork, childcare and time with children. To great extent, they follow the discourseon gender-equal and involved fatherhood, but they at times resist it throughdrawing on notions of child-centeredness, kinship, and a gendered division oflabor. The third study focuses on how parents and teachers negotiate children’seducation and rearing. Study four shows how the parents position themselves asinvolved parents in relation to their children’s homework. In conclusion, thedissertation shows that the parents idealize time spent with the children, but that ineveryday life it is hard to get this time. Instead, much time is spent for the child,that is, doing household work and childcare. In both cases, time is child-centered,but time with the child is by the parents seen as ”more” involved time.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev