Hoppa till sidinnehåll
Friskola

Marknadsreglering och dess effekter på regionala och lokala gymnasiemarknaders funktion

Publicerad:2016-06-02
Uppdaterad:2016-06-08

Sten-Bertil G Olssons studie handlar om gymnasieskolan reglering och dess effekter på regionala och lokala gymnasiemarknaders funktion efter friskolereformen i början av nittiotalet

Författare

Sten-Bertil G Olsson

Handledare

Professor Torbjörn Tagesson, Linköpings universitet Universitetslektor Rolf G Larsson, Lunds universitet

Opponent

Professor Roland Almqvist, Stockholm business school

Disputerat vid

Lunds universitet

Disputationsdag

2016-05-20

Titel (se)

Marknadsreglering och dess effekter på regionala och lokala gymnasiemarknaders funktion

Titel (eng)

Market regulation and it´s effects on the function of regional and local upper secondary school markets.

Institution

Företagsekonomiska institutionen

Market regulation and it´s effects on the function of regional and local upper secondary school markets.

This doctoral dissertation has aimed to study the connections between the market regulation and it´s effects on the function of regional and local upper secondary school markets. Focusing on the expected effects of the reforms and based on some relevant theories, a model is created for the description and analysis of the effects of quasi-markets in an open enrolment system. The model consists of four factors with an impact on markets – political governing. product mix, competitive advantage and target cost. The empirical study include two cases, the regional upper secondary school market of, Malmö and Lund. Each regional market consists of two local school markets. A created model of efficiency based on market qualities reveals great differences between the two regional main cities and between the upper secondary schools located there. In these quasi-markets in an open enrolment system a higher degree of free choice in an open enrolment system leads to extensive commuting among pupils across one or more municipal boundaries with a strong attraction towards the main cities of the regional markets. To the upper secondary school pupils, the municipal boundaries are blurred. However, to fully implement the pupils’ free choice, a well-functioning public transportation system is necessary.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev