Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Measuring peer victimization and school leadership. A study of definitions, measurement methods and associations with psychosomatic health

Publicerad:2015-03-24
Uppdaterad:2015-06-11

Lisa Hellströms avhandling belyser problemen med definitioner och mätmetoder för mobbning och skolledarskap. Med endast ett traditionellt mått på mobbning fångas den totala förekomsten av peer victimization och dess samband med psykosomatiska besvär inte in. Genom att öka förståelsen om olika mätmetoder för peer victimization och skolledarskap kan resultaten från avhandlingen främja arbetet för en säker och trygg skolupplevelse för barn och ungdomar.

Författare

Lisa Hellström

Handledare

Curt Hagquist, Karlstads universitet

Opponent

Robert Thornberg, Linköpings universitet

Disputerat vid

Karlstads universitet

Disputationsdag

2015-03-27

Titel (se)

Att mäta mobbning och skolledarskap : en studie om definitioner, mätmetoder och samband med psykosomatisk hälsa

Titel (eng)

Measuring peer victimization and school leadership. A study of definitions, measurement methods and associations with psychosomatic health

Institution

Institutionen för hälsovetenskaper

Att mäta mobbning och skolledarskap : en studie om definitioner, mätmetoder och samband med psykosomatisk hälsa

Ur den svenska sammanfattningen: De negativa konsekvenserna av peer victimization* utgör ett stort hot mot folkhälsan och är också ett viktigt forskningsområde. Det finns emellertid många frågetecken om hur man bäst mäter och beräknar förekomst av peer victimization och om
hur barn och vuxna definierar och uppfattar mobbning. Metoder för att mäta förekomst av peer victimization behövs för att kunna utvärdera interventioner som syftar till en ökad psykisk hälsa på individ-och skolnivå. Enligt den svenska skollagen ska varje skola aktivt arbeta med sociala, demokratiska samt akademiska mål och huvudmannen har ansvar för förebyggande åtgärder mot mobbning i skolan. PESOK är ett svenskt mätinstrument som
har använts i utvecklings- och förbättringsarbetet på svenska skolor med syfte att identifiera och studera effektiva skolor och pedagogiskt ledarskap. De psykometriska egenskaperna hos PESOK har dock inte tidigare studerats. För att få en tydligare bild av den fulla omfattningen och de sociala och psykiska konsekvenserna av mobbning är målet med denna avhandling att studera peer victimization och ledarskap i skolan med ett fokus på metodfrågor.

*Det finns ingen direkt svensk översättning av begreppet ”peer victimization”, men det engelska begreppet är övergripande och innefattar såväl mobbning som andra aggressiva handlingar.

Measuring peer victimization and school leadership. A study of definitions, measurement methods and associations with psychosomatic health

Background: The negative impact of peer victimization on children and adolescents is a public health concern and the subject of extensive research. However, there are longstanding concerns about how to accurately measure and estimate prevalence rates of peer victimization and whether children and adults define and understand bullying in the same way. Given that prevalence rates of peer victimization are needed to evaluate mental health interventions at an individual and school level, methods for estimating the number of children experiencing peer victimization are crucial. The Swedish Education Act clearly states that schools should work actively with social, civic, as well as academic objectives and that the principal is responsible for the preventive and anti-bullying work in school. PESOC is a Swedish instrument intended for studies on school effectiveness and pedagogical leadership and has been used for school improvement efforts in Sweden. The psychometric properties of PESOC have not been examined previously. To get a clearer picture of the full extent and distribution of the social and mental health consequences of peer victimization, this thesis explores the methodological ambiguities concerning peer victimization and school leadership.

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev