Hoppa till sidinnehåll
Specialpedagogik

Memory, attention and interaction in early development. Exploring individual differences among typical children and children with autism

Publicerad:2007-10-01
Uppdaterad:2012-04-26

Det finns vissa områden som alla barn med autism har problem med, men det kan fortfarande skilja sig mycket inom gruppen, säger forskaren Karin Strid. Mina resultat visar att den språkliga nivån hos barnet är viktigt för att förstå den skillnaden

Författare

Karin Strid

Handledare

Dr.Tomas Tjus, Professor Mikael Heimann

Opponent

Professor Jane Herbert Department of Psychology, University of Sheffield, United Kingdom

Disputerat vid

GU – Göteborgs universitet

Disputationsdag

2007-10-19

Titel (eng)

Memory, attention and interaction in early development. Exploring individual differences among typical children and children with autism

Institution

Psykologiska institutionen

Abstrakt

Syftet med avhandlingen var att studera skillnader inom tidig minnesförmåga, social uppmärksamhet och samspel samt hur dessa olika områden påverkar språklig och kognitiv utveckling. Detta gjordes dels genom en longitudinell studie där en grupp barn följdes från spädbarnsåren till senare barndom, men även i en jämförande studie där en grupp barn med diagnosen autism jämfördes med en grupp barn med typisk utveckling med samma språkålder. Studie I studerade en grupp spädbarn vid tre olika tillfällen och visade att återgivningsminne (att imitera efter fördröjning), visuellt igenkänningsminne samt social kommunikation kunde förklara en stor del av skillnaden i barnens tidiga språkförståelse, samt att återgivningsminne var den variabel som förklarade mest. Studie II var en uppföljningsstudie av samma barn som i studie I och visade att ett kombinerat lågt resultat på test av återgivningsminne och delad uppmärksamhet (social kommunikation) under spädbarnsåren hade ett samband med en lägre kognitiv utvecklingsnivå vid 4 års ålder. I studie III studerades fördröjd imitation och olika former av social kommunikation hos barn med diagnosen autism och hos barn med typisk utveckling. Resultaten visade att de barn med autism som hade låg språknivå presterade lägre inom alla områden av social kommunikation samt på test av fördröjd imitation. Barnen med autism som hade en högre språklig nivå presterade lika bra som barnen med typisk utveckling inom alla utom ett område av social kommunikation, men de visade lägre resultat på fördröjd imitation. Studie IV inkluderade samma barn som i studie III och barnens förmåga till låtsaslek samt föräldra-barn samspel under lek studerades, både i relation till språknivå, delad uppmärksamhet och fördröjd imitation. Låtsaslek var relaterat till barnets språknivå, delad uppmärksamhet och fördröjd imitation. Föräldrar till barn med autism och föräldrar till barn med typisk utveckling skilde sig åt i sitt sätt att verbalt interagera med sitt barn under lek, men det var också skillnad mellan föräldrarna beroende på barnets språknivå.

Avhandlingen visar att det är en fördel att studera en kombination av sociala och kognitiva faktorer om syftet är att förstå hur tidiga förmågor påverkar senare utveckling. Resultaten bidrar till förståelsen av språkutveckling hos barn med autism och visar också hur viktigt det är att ta hänsyn till barnets utvecklingsnivå. Barnen med autismdiagnos uppvisade stora individuella skillnader inom många olika områden och resultaten visar att denna skillnad kan bero på barnets språkliga nivå.

Memory, attention and interaction in early development. Exploring individual differences among typical children and children with autism

This thesis aimed to study differences in early memory ability, social attention and interaction and how these different areas affect language and cognitive development. This was done using a longitudinal approach where a group of children were followed from infancy to childhood and also in a comparative study where a group of children diagnosed with autism spectrum disorder was compared to a group of typically developing children, matched on language age. Study I investigated typically developing infants and showed that recall memory (measured with deferred imitation), visual recognition memory and social communicative ability could explain a large part of the differences in early language acquisition, and also that recall memory made the strongest contribution to this explanation. Study II was a follow-up of the same children as in study I, and showed that a combined low performance on tests of both recall memory and social communication in infancy was related to poorer cognitive outcome beyond infancy, when the children had reached 4 years of age. In study III, deferred imitation and different aspects of social communication were investigated in children with autism and in comparison with typically developing children. The results revealed that children with autism and low language level showed reduced performance in all areas of social communication as well as on deferred imitation. Children with autism and a higher language level, however, performed on a similar level as the typically developing children on all but one measure of social communication, but they still showed reduced performance on deferred imitation. Study IV included the same children as study III, and their performance on pretend play as well as child-parents interaction during play was investigated in relation to language level, joint attention and deferred imitation. Pretend play was related to the child s language level, joint attention and deferred imitation. The way parents interacted verbally with their child differed between parents of children with autism compared to parents of typically developing children, but also on the child s language level.

The present thesis suggests that it is beneficial to investigate social and cognitive areas in combination if the aim is to understand how early abilities affect later development. The results contribute to the understanding of language development in autism and also point to the importance of considering the child s developmental level. Children with autism showed large individual differences in many different areas, and the results suggest that this was partly due to the child s language level.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev