PISA i skolan: hur lärare, rektorer och skolchefer förhåller sig till internationella kunskapsmätningar

0 Skriv ut

Daniel Arnesson har i sin avhandling beskrivit och analyserat  hur lärare, rektorer och skolchefer tolkar och eventuellt omsätter internationella kunskapsmätningar i sin yrkespraktik.

Abstract in English:

This thesis addresses the local reception and use in Sweden of the major international large scale assessments (ILSAs) of student performance: Programme for International Student Assessment (PISA), Trends in International Mathematics and Science Study (TIMSS), Progress in International Reading Literacy Study (PIRLS) and International Civic and Citizenship Education Study (ICCS). The aim is to describe and analyze how Swedish teachers, principals and school directors interpret and possibly use ILSAs in their professional practice. ILSA is treated here as a new idea or a new social technology defining what constitutes good (or bad) education. The theoretical framework combines a top-down perspective provided by Rogers’ (2003) Diffusion of Innovation theory, and a complementary, more critical Policy Enactment approach (Ball et al. 2012), stressing the import-ance of context and local actors’ perspectives. Empirically, the thesis is based on 40 semi-structured interviews carried out in the 2011-2012 school year with teachers, principals and municipal school directors in five municipalities and 12 compulsory schools, selected to cover diverse municipalities, schools, and respondents.

The respondents perceive ILSAs as valid evaluations of the Swedish school system. Most think it is important to compare results of different nations, although ILSA is not expected to cover the whole curriculum. Most interviewees are aware that Swedish ILSA results have been declining for years and perceive an urgent need to reverse this trend. However, few of the directors, principals or teachers believe that Swedish schools are in a deep crisis, as described in Swedish media. The participants frequently regard schools as primary determinants of ILSA results, and few blame family, socio-economic, cultural and contextual factors for the Swedish decline in ILSA rankings. There are significant differences between the three occupational groups in their reception and use of ILSA. Municipal school directors who are very well-informed emphasize the influence of ILSA on their local development efforts. Principals and teachers say that ILSAs have had modest direct effects on their work, but they argue that poor Swedish results in international assessments have had indirect effects, for instance by prompting the introduction of a new national curriculum.

 

FAKTA

Disputation
2016-12-12
Titel (sv):
PISA i skolan: hur lärare, rektorer och skolchefer förhåller sig till internationella kunskapsmätningar
Titel (eng):
PISA in Schools - How teachers, head teachers and municipal school directors relate to international assessments
Författare
Daniel Arnesson
Handledare:
Professor Lisbeth Lundahl, Umeå universitet Docent Linda Rönnberg, Umeå universitet
Opponent:
Professor Anders Arnqvist, Uppsala universitet
Institution:
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Lärosäte:
Umeå universitet
RELATERAT

Svenska elever har svårt att läsa och förstå matteuppgifter

Intervju

image descriptionNär elever stöter på många ord som de inte känner igen från sina matteböcker, finns det en risk att det är deras läsförmåga som testas istället för deras matematiska förmåga. Det visar Anneli Dyrvolds avhandling.

Bedömning FÖR och AV lärande, 2-3 feb i Stockholm

Arrangemang

image descriptionBedömning kan liknas vid att lägga pussel av elevers kunskapsutveckling, det är en komplex men viktig del av lärararbetet och inkluderar planering och genomförande såväl som kartläggning och utvärdering. Ta del av aktuell forskning och inspirerande praktiska inslag för att stödja dig i din bedömningskompetens.

Nyanländas lärande, Malmö den 24 jan

Arrangemang

image descriptionHur driver och säkerställer vi ett gott mottagande av nyanlända elever i skola och kommun? Ta del av föreläsningar som fokuserar på skolans viktiga roll och bland annat hur vi kan arbeta med kartläggningsmaterialet, ett språk-och kunskapsutvecklande arbetssätt och organisation av elevhälsan.

Svårt för elever att tolka de naturvetenskapliga frågorna i Pisa

Intervju

image description​Pisa:s provfrågor i naturvetenskap är svåra att tolka för många svenska elever. Enligt ​forskaren ​Margareta Serder beror det på att frågorna​ ​använder ett abstrakt naturvetenskapligt språk​ samtidigt som ​exemplen är ​vardagliga​.​

 
Annons