Hoppa till sidinnehåll

Riskabla samtal – en analys av potentiella faror i skolans kvarts- och utvecklingssamtal

Publicerad:2006-04-09
Uppdaterad:2013-02-26

2,6 miljoner utvecklingssamtal genomförs varje år i grund- och gymnasieskolan. Trots att de flesta av oss har genomgått flera utvecklingssamtal under vår skolgång, vet vi ganska lite om vad som egentligen händer under samtalet. Hur hanterar vi ämnen som vi upplever är problematiska – varför agerar vi som vi gör? Johan Hofvendahl har studerat farorna i ett institutionellt samtal som har fallit i skymundan.

Författare

Johan Hofvendahl

Handledare

Jan Anward (huvudhandledare), Angelika Linke, Viveka Adelswärd (bihandledare)

Opponent

Docent Anna Lindström, Institutionen för nordiska språk, Uppsala universitet

Disputerat vid

ALI – Arbetslivsinstitutet

Disputationsdag

2006-03-24

Titel (se)

Riskabla samtal – en analys av potentiella faror i skolans kvarts- och utvecklingssamtal

Titel (eng)

Risky conversations: An analysis of potential dangers in parentstudent-teacher conferences

Institution

Institutionen för Språk och Kultur (ISK)

Riskabla samtal – en analys av potentiella faror i skolans kvarts- och utvecklingssamtal

I denna avhandling används samtalsanalys ( conversation analysis ) för att studera riskstrategier i samtal mellan lärare, elever och föräldrar i grundskolan. Materialet består av 80 samtal som insamlats vid två olika tidpunkter: 45 st. inspelade 1992-93 (kvartssamtal, eller den mer formella benämningen enskilda samtal) och ytterligare 35 st. inspelade 2004 (utvecklingssamtal, den benämning som gäller sedan den senaste läroplanen). I avhandlingen används elevsamtal som ett samlingsnamn. Alla elevsamtal i materialet gäller elever i årskurs 5, det vill säga när eleverna är 11-12 år gamla.

Varje år genomförs cirka 2,6 miljoner elevsamtal i grundskolan och gymnasieskolan sammantaget, möten som involverar cirka 5,5 miljoner samtalsdeltagare. Även om elevsamtalen förekommer flitigt, vet vi nästan ingenting om vad som egentligen händer i dessa möten, dvs. hur de genomförs. Denna avhandling kan därför betraktas som ett bidrag till ambitionen att fylla detta tomrum något; hur samtalsdeltagarna genomför elevsamtal.

Avhandlingens syfte är att studera kommunikativa strategier som tas i bruk för att hantera risk , det vill säga ett moment vars utgång är oviss och som potentiellt kan skapa eller leda till problem. Med strategi avses återkommande tillvägagångssätt och omfattar inte nödvändigtvis talarens medvetenhet. Strategier är en del (och materialiseringen) av vardagskulturella normer, umgängesregler och habitualiserade sätt att göra . De används för talaren själv , för någon annan eller för alla och bör betraktas i ljuset av Goffmans begrepp face-work , det vill säga vad talaren gör för att motverka potentiellt ansiktshotande incidenter . I avhandlingen fokuseras tre specifika talsituationer av väsentligt analytiskt värde: (1) hur samtalet startas, (2) hur man initierar tal om problem och (3) hur samtalet avslutas, eller närmare, möjligheten för elever och föräldrar att lyfta egna övriga frågor .

Resultaten visar att elevsamtalets inledning är en koordinerad prestation som i synnerhet är orienterad mot eventualiteten att eleven är nervös. Elevsamtalet är ett vanligt samtal och lärarens inledande frågor är vad jag brukar fråga alla andra elever . När en talare inleder tal om ett potentiellt problem (problemmoment) dras tempot ner och yttrandena omfattar ofta störningar och upphakningar , det vill säga pauser, pausfyllnader, förmildrande uttryck, övergivna turstarter och omstarter, reparationer , etc. Dessa egenskaper (och andra) gör det möjligt att förutse handlingen som (potentiellt sett) en probleminitierande handling. Vid elevsamtalets avslutning är det vanligt att eleverna och föräldrarna erbjuds möjligheten att lyfta sina egna frågor och funderingar. En analys av lärarnas olika sätt att erbjuda möjlighet att förlänga samtalet visar emellertid att sådan möjlighet ofta är starkt begränsad, till exempel beroende på frågeyttrandets form.

Risky conversations: An analysis of potential dangers in parentstudent-teacher conferences

In this thesis, conversation analysis (CA) is applied to study risk strategies in parent-teacher-student conferences in the Swedish nine-year compulsory school. The material consists of 80 conferences collected at two different points in time: 45 from the period 1992-93 (at that time called kvartssamtal, lit. quarter of an hour conference ) and another 35 collected in 2004 (at the present time, and since the latest curriculum from 1994, called utvecklingssamtal, lit. development conference ). All conferences in the material concern students in the 5th grade, i.e. when students are 11-12 years old.

Each year, approximately 2.6 million student conferences in total are held in the Swedish compulsory school and upper-secondary school, involving about 5.5 million participants. Yet, we have virtually no knowledge of what actually happens in these conferences, i.e. how they are conducted. Hence, this study contributes to filling the gap and to meeting this want, the how of the student conference as a practical achievement.

The aim of the study is to analyze conversational strategies in use to handle risk , i.e. a moment whose outcome is uncertain and that could possibly lead to a problem. Here, strategy refers to recurrent line of action and does not necessarily comprise speaker awareness. Strategies are part (and the materialization) of everyday cultural norms, rules of social behavior and habitualized ways of practice . They are used for self , for someone else or for all and should be considered in the light of Goffman’s notion of face-work , i.e. what the speaker does in order to counteract possibly face-threatening acts. The study is aimed at three particular situations of considerable analytic value: (i) the opening of the conference, (ii) the initiation of talk about trouble (problem), and (iii) the closing of the conference, or more immediately, the possibility for students and parents to raise their own issues.

The results show that the conference opening is a coordinated achievement and to a great extent oriented to meet the possibility of the student being nervous. The conference is an ordinary conference and the opening questions are what I ask any student . When a speaker initiates talk about possible trouble, the pace decreases and utterances very often comprise perturbations of delivery , i.e. filled and unfilled pauses, mitigating expressions, abandoned turn beginnings and restarts, repairs ,

etc. These and other circumstances make it possible to forecast the action as (possibly) a trouble-initiating action. At the closing of the conference, students and parents are commonly offered the opportunity to raise their own issues. However, when analyzing the different ways of offering a prolongation of the conference, the study shows that the opportunity is strongly restricted, e.g. due to the design of the question.

Keywords: Parent-student-teacher conference, conversation analysis, strategy, risk

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep
Digital temaföreläsning

Hållbar utveckling i förskolan

Skolportens digitala temaföreläsningar med Cecilia Caiman. Föreläsningarna utvecklar undervisningen för hållbar utveckling utifrån både ett ekologiskt perspektiv och genom estetiska lärprocesser. Ta del av innehållet mellan 14 maj–18 juni!
Läs mer & boka
Fsk
15 maj – 19 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev