Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Specifying the Heterogeneity in Children with ADHD: Symptom Domains, Neuropsychological Processes, and Comorbidity

Publicerad:2008-12-17
Uppdaterad:2012-03-29
Författare

Cecilia Wåhlstedt

Handledare

Professor Gunilla Bohlin, Uppsala universitet, Professor Lisa B. Thorell, Stockholms universitet

Opponent

Professor Björn Lyxell, Linköpings universitet

Disputerat vid

UU – Uppsala universitet

Disputationsdag

2009-01-16

Titel (se)

Specificera heterogeniteten hos barn med ADHD: symptom domän, kognitiva förmågor och samtidiga beteendeproblem

Titel (eng)

Specifying the Heterogeneity in Children with ADHD: Symptom Domains, Neuropsychological Processes, and Comorbidity

Institution

Institutionen för psykologi

Specificera heterogeniteten hos barn med ADHD: symptom domän, kognitiva förmågor och samtidiga beteendeproblem

Hyperaktivitet/impulsivitet och ouppmärksamhet är vanliga beteenden hos mindre barn. Oförenliga nivåer av dessa beteenden med hänsyn till barnets ålder kan leda till diagnosen Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Den exakta orsaken till ADHD är fortfarande okänd. Forskningsresultat antyder att flera orsaker kan leda till ADHD, men att de största bidragande faktorerna har visat sig vara genetiska och försämrade kognitiva förmågor. Forskning har även visat att barn som inte uppfyller kriterier för en ADHD diagnos kan uppleva samma negativa konsekvenser som barn med diagnosen ADHD.

Heterogenitet hos barn med ADHD symptom är ett välkänt fenomen. Denna heterogenitet tar sig framförallt i uttryck inom tre områden: de två ADHD symtom domänerna (hyperaktivitet/impulsivitet och ouppmärksamhet), kognitiva brister (mentala förmågor t.ex. arbetsminne och inhibition) och samtidiga beteendeproblem (t.ex. trotssyndrom, internaliserade problem, försämrade skolprestationer). Trots förekomsten av kognitiv heterogenitet är det få studier som har studerat flera kognitiva förmågor i relation till ADHD symtom i samma sampel. Avhandlingens huvudsyfte var därför att undersöka kognitiva brister i relation till ADHD symtom med hänsyn till gemensamma och oberoende bidrag samt specifika samband avseende de två ADHD symtom domänerna i relation till kognitiva brister och samtidiga beteendeproblem. Särskild betoning läggs på framträdande kognitiva förmågor såsom exekutiva funktioner d.v.s. mentala funktioner som möjliggör målinriktat beteende, state regulation d.v.s. reglering av vaksamhetsnivå och delay aversion som är en motivationsaspekt. Avhandlingen baseras på resultat från fyra studier av icke-kliniska barn. Studierna har både samtidig och longitudinell design samt använder både kategoriska och dimensionella metoder.

Resultaten gav stöd för att exekutiva funktioner och state regulation , men inte delay aversion , ger oberoende bidrag till förklaringen av ADHD, primärt ouppmärksamhets-symtom. Det är viktigt att notera att delay aversion i kombination med state regulation hade effekt på både hyperaktivitet/impulsivitet och ouppmärksamhet. Förutom detta visade resultaten att hyperaktivitet/impulsivitet och ouppmärksamhet hade olika specifika samband till kognitiva förmågor och samtidiga beteendeproblem. Mer specifikt, exekutiva funktioner, state regulation , internaliserade problem och skolprestationer visade specifikt samband till ouppmärksamhet, men inte till hyperaktivitet/impulsivitet. Trotssyndrom visade ett specifikt samband till hyperaktivitet/impulsivitet men inte till ouppmärksamhet.

Resultaten från avhandlingen har bidragit med viktig och ny kunskap avseende heterogenitet hos barn med ADHD symtom avseende oberoende och kombinerade bidrag från kognitiva brister. Dessutom visar resultaten specifika relationer av de två ADHD symtomdomänen till kognitiva förmågor och samtidiga beteendeproblem. Denna kunskap kan hjälpa oss att identifiera mer homogena subgrupper av barn med ADHD, samt bidra till fortsatt utveckling av teoretiska modeller som tar hänsyn till förekomsten av flera möjliga kognitiva brister i relation till ADHD symtom hos barn. Slutligen, denna kunskap ger oss möjlighet att identifiera barn med ADHD symtom på ett tidigt stadium samt till förbättrade och individuellt anpassade interventionsmetoder.

Specifying the Heterogeneity in Children with ADHD: Symptom Domains, Neuropsychological Processes, and Comorbidity

Heterogeneity in children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) symptoms is a well-known phenomenon. Empirically, this heterogeneity is evident in at least three different respects: expression of the two ADHD symptom domains (hyperactivity/impulsivity and inattention), neuropsychological impairments, and comorbid behavior problems. The major aim of the present thesis was to examine the heterogeneity characterizing children with ADHD symptoms to enhance our understanding by examining neuropsychological factors with regard to common and independent contributions, and specificity of the two ADHD symptom domains in relation to neuropsychological factors and comorbid behavioral problems. Particular emphasis is placed on prominent neuropsychological processes such as executive functions, state regulation and delay aversion. The present thesis is based on findings from four studies on community-based samples of children studies involving concurrent and longitudinal designs as well as both categorical and dimensional approaches.

Results provide support for the notion that executive function and state regulation, but not delay aversion, constitute independent pathways to ADHD, primarily to symptoms of inattention. However, delay aversion was shown to have an effect in combination with state regulation on both hyperactivity/impulsivity and inattention. Additionally, symptoms of hyperactivity/impulsivity and inattention have different primary correlates concerning neuropsychological factors and comorbidity. More specifically, executive function, state regulation, internalizing problems and academic achievement were specifically related to inattention but not to hyperactivity/impulsivity. Oppositional Defiant Disorder (ODD) was specifically related to hyperactivity/impulsivity, but not to inattention.

The present thesis has contributed with important and new knowledge about the heterogeneity of children with ADHD symptoms concerning neuropsychological pathways, and specificity of the two ADHD symptom domains in relation to neuropsychological factors and comorbid behavioral problems. Knowledge such as this can help us understand how to identify more homogeneous ADHD subgroups, and contribute to the further development of multiple pathway models within this area of research.

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt
Digital temaföreläsning

Arbeta mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan

Skolportens digitala föreläsning med Issis Melin, för dig som vill lära dig mer om arbete mot hedersrelaterat våld och förtryck i skolan. Föreläsningen fokuserar på hur elevhälsoteamet kan identifiera hedersrelaterade beteenden, samt hjälpa utsatta elever att komma ur sin situation. Ta del av denna föreläsning mellan 22 april–5 juni!
Läs mer & boka
Åk F–Gy
22 apr – 5 jun
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev