Utbildningskontraktets villkor: Utbildningsförlopp på en förändrad gymnasielärarutbildning

Magnus Perssons avhandling handlar om utbildningen av blivande gymnasielärare, en lärarkategori som upplevt dramatiska förändringar under de senaste femtio åren.

Fakta
Disputation

2016-11-04

Titel (sv)

Utbildningskontraktets villkor: Utbildningsförlopp på en förändrad gymnasielärarutbildning

Författare

Magnus Persson

Handledare

Professor Ola Agevall, Linnéuniversitetet, Fil dr Margareta Nilsson-Lindström, Lunds universitet

Opponent

Professor emeritus Lennart Svensson, Göteborgs universitet

Institution

Institutionen för samhällsstudier

Lärosäte

Linnéuniversitetet

Länkar
Köp avhandlingen här
Läs Skolportens intervju med Magnus Persson

Abstract in English:

For the last decades the social position of the Swedish upper secondary schoolteacher programme has fallen dramatically in the field of higher education. The once social homogeneity among students has transformed into heterogeneity. This study investigates what educational action students take while studying, and making experiences from the programme and how this relates to their individual educational and social resources, and to the overall changes in the higher education sector.

A centrepiece in the study is the relation between what students expect of the programme, on the one hand, and what the programme actually delivers on the other. This is understood as an educational contract. This contract is divided into a labour-market contract and a teaching-contract where the former regulates how teaching content connects with the future labour-market expectations held by the students, and the latter how demands from the programme connect to students’ expectations of what it is to be a university student. In this case it produces educational action that can’t be understood without knowledge about the social disposition of the individual student (elaborated as habitus in this study), as well as knowledge about the social position of the educational programme. The study draws on a longitudinal series of in-depth interviews, supplemented by survey data and historical material.

Three courses of education were identified. First the completed course, second the drop-out course and finally the changed course where students finished their academic degree but used it to get a higher social position in the labour-market than a position as upper secondary schoolteachers would have given them. The different courses of education exhibit a social pattern that can be understood both in relation to the expanded availability of higher education and to the social dispositions of the students; a key in the understanding of how conditions of the educational contract are formed both socially and historically. Some major findings can be formulated from this. First: Choice of courses of education mainly reproduced already existing internal social differences among the students but were revealed in new arrangements related to the altered field of higher education. Second: Expectations and choice of courses of education can in different ways, be traced to the social genealogy of teacher education. Third: Social pattern contributed to strengthen the on-going falling social position of the upper secondary schoolteacher programme.

Sidan publicerades 2016-11-30 11:28 av Susanne Sawander
Sidan uppdaterades 2017-01-10 11:04 av Susanne Sawander


Relaterat

Motstridiga krav på etikundervisning

Motstridiga krav på etikundervisning

Etik har en framträdande men otydlig och motstridig roll i skolans läroplan. Det anser Viktor Gardelli som forskat om etikundervisningen i skolan

Möjligheter och begränsningar i lärares arbete med montessoripedagogik i praktiken

Möjligheter och begränsningar i lärares arbete med montessoripedagogik i praktiken

Montessorilärare som arbetar med pedagogiken som en modell att utgå från har större möjligheter till att utvecklas professionellt jämfört med kollegor som använder montessoripedagogiken som en metod. Det visar Per Gynther i sin avhandling.

Konferenser
Kommande disputationer
Rikskonferens
För högstadielärare i svenska
  Foto: Martin Stenmark

För högstadielärare i svenska

Den 1-2 februari 2018 arrangerar Skolporten en rikskonferens för dig som är högstadielärare i svenska. Bland talarna finns bland annat Jonas Hassen Khemiri, en av Sveriges mest hyllade och lästa yngre författare. Välkommen!

Läs mer & boka plats!
Lediga tjänster
Magasin Skolporten
Nytt nr ute 24/10

Nytt nr ute 24/10

Nästa nummer av Skolportens forskningsmagasin har tema Likvärdighet. Är magasinet nytt för dig? Missa inte vårt erbjudande: prova på 2 nr för bara 99 kr!

Bli prenumerant
Konferens för dig som arbetar i
Förskolan

Förskolan

Förskolan ska erbjuda en pedagogisk verksamhet av hög kvalitet och samtidigt vara en trygg och rolig plats för de barn som går där. I den kommande revideringen av förskolans läroplan kommer det vara ett ökat fokus på undervisning - men vad innebär det i praktiken? Det och andra aktuella frågor kommer vi att djupdyka i under två dagar - med hjälp av aktuell forskning och praktiska erfarenheter. Välkommen!

Läs mer & boka plats
5 mest lästa på FoU

Läraren: ”Så blir din skola bättre på särskilt stöd”

Dammhagskolan är en av landets bästa skolor när det kommer till särskilt stöd och får toppbetyg av Skolinspektionen i att stötta barn med särskilda behov.

Snabb hjärna kräver utmaningar

En eller två elever i varje klass är särskilt begåvade inom ett eller flera ämnen. Som lärare måste du utmana även dem.

Så hjälper du dina elever att plugga smartare

Forskning visar att rätt sorts studieteknik är avgörande för var information placerar sig i hjärnan – och hur eleven då skapar varaktiga minnen. Så här kan du hjälpa dina elever.

Internationellt: Educating Greater Manchester head: what I’ve learned at school

Channel 4’s Educating Greater Manchester headmaster Drew Povey turned around the school once labelled ‘the worst in the country’, and is now working to reduce its debt. He shares some lessons he’s picked up about leadership.

Ny stol ska hjälpa barn med adhd

Chair of attention. Så heter stolen som designats för att hjälpa flickor med adhd och andra barn som kan vara för blyga för att be läraren om hjälp i skolan.