Avhandlingar
Avhandlingar
Aktuella avhandlingar om skola och utbildning.
Senaste avhandlingarna
Läs flerForskning och utveckling kategorier
Exploring language skills and well-being in inclusive preschools: The impact of a dialogic reading intervention
Förskolebarns språkutveckling i form av ordförråd kan främjas genom dialogisk läsning. Det visar Rasmus Riad i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Reading the world through virtual exchange: critical interculturality and glocal awareness in English teacher education
Malin Reljanovic Glimäng ha har undersökt hur Virtual Exchange kan användas för att främja kritisk interkulturalitet och glokal medvetenhet hos blivande ämneslärare i engelska.
Forskning och utveckling kategorier
Skolkuratorns samtalspraktik: en studie om individuella samtal med barn i den svenska grundskolan
Maria Kjellgren har forskat om skolkuratorns erfarenheter av individuella samtal med barn i den svenska grundskolan. Ett viktigt perspektiv har också varit att utforska barnets erfarenheter.
Forskning och utveckling kategorier
Having an attitude toward technology: Rethinking PATT studies from a theoretical perspective to study students’ attitudes toward technology
Johan Svenningsson har forskat om 12–15-åriga elevers attityder till teknik.
Forskning och utveckling kategorier
Teacher Professional Learning in Response to Contemporary Challenges in Early Childhood Education and Care
Emelie Stavholm har forskat om hur ett arbetslag i förskolan lär sig om relationen mellan lek och undervisning och hur det går att förstå barns digitala erfarenheter i lek när de blir introducerade till lekresponsiv undervisning.
In whose eyes am I technical?: Exploring the ‘problem’ of the (non)technical girl
Ulrika Sultan har i sin avhandling kritiskt granskat ”problemet” med den teknik(o)intresserade flickan.
Forskning och utveckling kategorier
Individualising processes in adult education: The case of Swedish for immigrants (SFI)
Dimitrios Papadopoulos vill med sin avhandling om sfi-utbildnignen belysa utmaningar relaterade till att anpassa utbildningen till elevers individuella behov.
Forskning och utveckling kategorier
Resultatansvar för likvärdighet: En läroplansteoretisk studie av systematiskt kvalitetsarbete och rektorers sensemaking
Erik Åkesson har i sin avhandling undersökt det systematiska kvalitetsarbetet som ett statligt styrt program.
Forskning och utveckling kategorier
Digitala resursers påverkan på delaktighet i lärmiljöer: En studie av högstadieelevers delaktighet
Vilken roll kan digitala resurser ha för att främja elevdelaktighet i formella lärmiljöer? Det är en av frågorna som Johanna Öberg undersöker i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Varierade bedömningspraktiker i samhällskunskap: Validitet och agens i lärares beslut om bedömningars syften, innehåll och metoder
Tobias Jansson har undersökt samhällskunskapslärares bedömningspraktiker på gymnasiet, vad gäller syften, innehåll, förmågor, och metoder, samt sådant som kan påverka dessa praktiker.
Forskning och utveckling kategorier
En bild säger mer än tusen ord: Barns perspektiv, positioner och påverkansmöjligheter i förskolans dokumentationspraktik
Catarina Wahlgren har i sin avhandling undersökt barns perspektiv, positioner och påverkansmöjligheter i den svenska förskolans dokumentationspraktik.
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.
Skolportens magasin
Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.
Skolportens magasin
Läs merKonferenser
Läs merSkolportens konferenser har ett starkt forskningsfokus. De innehåller en bredd av föreläsningar med inbjudna experter, riktade mot just din yrkesroll. Du väljer om du vill delta på plats under en till två dagar, eller via våra webbkonferenser. Där får du ta del av de inspelade föreläsningarna när det passar dig under en treveckorsperiod. Båda alternativen ger möjlighet att nätverka med föreläsare och kollegor från hela Sverige.