Avhandlingar
Avhandlingar
Aktuella avhandlingar om skola och utbildning.
Senaste avhandlingarna
Läs flerForskning och utveckling kategorier
Having an attitude toward technology: Rethinking PATT studies from a theoretical perspective to study students’ attitudes toward technology
Johan Svenningsson har forskat om 12–15-åriga elevers attityder till teknik.
Forskning och utveckling kategorier
Teacher Professional Learning in Response to Contemporary Challenges in Early Childhood Education and Care
Emelie Stavholm har forskat om hur ett arbetslag i förskolan lär sig om relationen mellan lek och undervisning och hur det går att förstå barns digitala erfarenheter i lek när de blir introducerade till lekresponsiv undervisning.
In whose eyes am I technical?: Exploring the ‘problem’ of the (non)technical girl
Ulrika Sultan har i sin avhandling kritiskt granskat ”problemet” med den teknik(o)intresserade flickan.
Forskning och utveckling kategorier
Individualising processes in adult education: The case of Swedish for immigrants (SFI)
Dimitrios Papadopoulos vill med sin avhandling om sfi-utbildnignen belysa utmaningar relaterade till att anpassa utbildningen till elevers individuella behov.
Forskning och utveckling kategorier
Resultatansvar för likvärdighet: En läroplansteoretisk studie av systematiskt kvalitetsarbete och rektorers sensemaking
Erik Åkesson har i sin avhandling undersökt det systematiska kvalitetsarbetet som ett statligt styrt program.
Forskning och utveckling kategorier
Digitala resursers påverkan på delaktighet i lärmiljöer: En studie av högstadieelevers delaktighet
Vilken roll kan digitala resurser ha för att främja elevdelaktighet i formella lärmiljöer? Det är en av frågorna som Johanna Öberg undersöker i sin avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Varierade bedömningspraktiker i samhällskunskap: Validitet och agens i lärares beslut om bedömningars syften, innehåll och metoder
Tobias Jansson har undersökt samhällskunskapslärares bedömningspraktiker på gymnasiet, vad gäller syften, innehåll, förmågor, och metoder, samt sådant som kan påverka dessa praktiker.
Forskning och utveckling kategorier
En bild säger mer än tusen ord: Barns perspektiv, positioner och påverkansmöjligheter i förskolans dokumentationspraktik
Catarina Wahlgren har i sin avhandling undersökt barns perspektiv, positioner och påverkansmöjligheter i den svenska förskolans dokumentationspraktik.
Forskning och utveckling kategorier
Bounded Horizons: A study of upper secondary school choice for newly arrived students
Brendan Munhall vill med sin avhandling bidra till djupare förståelse för nyanlända elevers upplevelser av gymnasievalsprocessen.
Forskning och utveckling kategorier
Att skola en stormakt: Framväxten av 1600-talets skolsystem genom lokalsamhällets aktörer
Pontus Folkesson vill med sin avhandling om skolreformen 1620 ge en ny bild av utbildningens betydelse under tidig modern tid.
Forskning och utveckling kategorier
Musikundervisning. Diskursiv konstruktion och legitimering av teori och praktik i en svensk gymnasieskola
Karin Bohman har bland annat forskat om hur musik och musikteori legitimeras och konstrueras på gymnasieskolans estetiska program.
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med forskningsinstitutet Ifous.
Skolportens magasin
Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.
Skolportens magasin
Läs merKonferenser
Läs merIdrott och hälsa för högstadiet och gymnasiet
Skolportens konferens om idrott och hälsa på högstadiet och gymnasiet! Du får b.la. konkreta råd för att undervisa i friluftsliv med små resurser, nya perspektiv på rörelse samt verktyg för att utforma idrottsundervisningen för nyanlända elever. ERBJUDANDE! Du får 30% rabatt på konferensen i Stockholm eller 15% rabatt på webbkonferensen. Ange koden IDROTT30 eller IDROTT15 när du bokar. Erbjudandet gäller t.o.m. 8 april.
Läs mer och boka din plats här!