Bedömning viktig faktor för inlärning

Lisa Björklund Boistrup

Född 1960
i Katrineholm

Disputerade 2010-11-12

vid Stockholms universitet

läs abstract och ladda ner avhandlingen nedan


AVHANDLING
Assessment Discourses in Mathematics Classrooms: A Multimodal Social Semiotic Study

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är intresserad av hur man kan dokumentera och reflektera över det eleverna lär sig, det är ett viktigt inslag i undervisningen. Jag har även arbetat i PRIM-gruppen med att göra nationella prov i många år så jag har ett tydligt bedömningsintresse.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om bedömning i matematikklassrum. Bedömning sker genom prov och diagnoser men inbegriper även de dagliga samtalen mellan lärare och elev.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Jag har uttolkat fyra olika sätt att hantera bedömning i matematikklassrum. Jag kallar det för fyra olika bedömningsdiskurser. De här diskurserna talar om vilken sorts feedback som äger rum, om det är elever som ger lärare feedback om undervisningen eller tvärtom. De visar också vad det är för matematik som är i fokus, om det är själva görandet, till exempel hur många uppgifter eleven har räknat, eller om det är matematiska processer som är i fokus.
– De fyra diskurserna är något som lärare kan förhålla sig till och använda som underlag för att reflektera över sitt sätt att bedöma.De är inte bundna till ett specifikt klassrum, i de matematikklassrum jag besökte hittade jag alltid minst två av de fyra diskurserna.

Vad överraskade dig?

– Jag blev överraskad av hur mycket feedback jag hittade. Jag hade inte tänkt på det här med tempo i klassrummet, men det verkar vara avgörande och hänger samman med vilket fokus som är möjligt i feedbacken. Störst möjlighet till matematiskt lärande gavs när man drog ner tempot i klassrummet vilket möjliggjorde ett fördjupat matematiskt resonemang mellan lärare och elev.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag tror att den kan vara ett redskap för lärare, men även för beslutsfattare som påverkar klassrumsarbetet. I förlängningen hoppas jag att elever kommer att ha nytta av min avhandling.

Sidan publicerades 2010-12-01 00:00 av
Sidan uppdaterades 2012-03-27 15:43 av


Konferenser
Magasin Skolporten
Ur nr 3/2017:

Ur nr 3/2017:

Tema: Rasism och främlingsfientlighet. Samtal i stället för konfrontation är det bästa sättet att bemöta rasistiska åsikter i skolan, menar forskarna. Stor intervju med den belgiska skolforskaren Pedro de Bruyckere, om moderna myter om lärande och utbildningar, bla lärstilar. Reportage: Maktlekar – dolda kränkningar av elever i skolan.

Läs mer
Kommande disputationer
Konferens
Förstelärare 2017

Förstelärare 2017

På Skolportens förstelärarkonferens diskuteras uppdragets utmaningar, möjligheter och framgångsfaktorer samtidigt som vi tar sikte på specifikt viktiga kunskapsområden. Välkommen att inspireras!

Läs mer & boka plats
Lediga tjänster
Konferens
Främlingsfientlighet

Främlingsfientlighet

Ingen elev ska utsättas för främlingsfientlighet eller rasism i skolan, ändå sker det. Vid dessa situationer är all skolpersonal skyldig att agera, men hur görs det på bästa sätt? Varmt välkommen på en konferens där du får möjlighet att stärka dina kunskaper i hur du bemöter rasistiska och främlingsfientliga strömningar i skolan!

Läs mer & boka plats