Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Blivande mattelärare vill påverka sin utbildning

Publicerad:2014-11-13
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman
Kicki Skog

Född 1972
i Karlstad

Disputerade 2014-06-17
vid Stockholms universitet

Avhandling

Power, positionings and mathematics – discursive practices in mathematics teacher education. Climbing Lion’s Head

Blivande matematiklärare har ett starkt fokus på att utveckla kunskaper i matematik och om undervisning i matematik. Samtidigt bromsas studenterna av negativa faktorer som institutionella strukturer och rädsla för att inte räcka till språkligt, visar Kicki Skogs avhandling.

– Jag arbetar som lärarutbildare för matematiklärare och blev därigenom intresserad av hur studenternas situation ser ut. Jag ville ta reda på vad de själva tycker är viktigt i deras utbildning.

– Studien har ett kritiskt perspektiv, och försöker identifiera fenomenen som skulle kunna förbättras i utbildningen för matematiklärare. Jag har under två år följt och intervjuat 19 blivande mattelärare. Fokus har legat på vad de själva uttrycker som angeläget, utmanande eller svårt under utbildningen.

– Det mest övergripande resultatet är att blivande matematiklärare har stort fokus på att utveckla sina kunskaper i matematik och matematikdidaktik. Samtal i dessa ämnen sker med entusiasm, engagemang och genom att i stor mån ifrågasätta och ge alternativ, ”kanske skulle man kunna göra så här i stället”. Vad studenterna upplever som negativa faktorer är vad jag kallar institutionella begränsningar, exempelvis tidsramar eller bedömning av examinationer. Det här området ifrågasätts av studenterna, många vill veta varför och kan exempelvis peka på att tiden är alldeles för kort för att hinna berarbeta vissa uppgifter.

– Rädsla att inte klara av det akademiska språket är en annan negativ faktor. Men språkets roll utmanas över huvud taget inte av studenterna. Ingen ifrågasätter det akademiska språket och huruvida saker och ting kan talas eller skrivas på något annat sätt. Sammantaget finns drivkraften hos blivande mattelärare i ämnet matematik och matematikdidaktik, det är där som studenterna visar empowerment, sin positiva kraft.

– Att det akademiska språket inte problematiseras av studenterna. Det tycks nästan som om det vore tabu att ifrågasätta det. Jag blev glatt överraskad över att intresset för matematik och matematikdidaktik är så stort hos studenterna.

– Både lärare och studenterna. Min studie visar att när diskurser utmanas så händer det också saker. Genom att utmana systemet förskjuts makten till studenterna.

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!