Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Dataspel tränar igenkänning av emotioner

Publicerad:2017-08-09
Uppdaterad:2017-09-05
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Steve Berggren

Född 1964
Bor i Örebro

Disputerade 2017-06-16
vid Karolinska Institutet

Avhandling

Emotion recognition and expression in autism spectrum disorder: Significance, complexity, and effect of training

Ett dataspel utvecklat av emotionsforskare hjälper barn med autismspektrumtillstånd att läsa av känslor och uttryck hos andra. Det visar Steve Berggren i sin avhandling.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är psykolog i grunden och har sedan 2011 arbetat på KIND, Center of Neurodevelopmental Disorders, vid Karolinska Institutet med framför allt forskning inom emotionsigenkänning. Social interaktion är ju allmängiltigt för alla människor och i synnerhet för barn med autismspektrumtillstånd.

Vad handlar avhandlingen om?

– Den bygger på flera separata studier vilken den första är en systematisk forskningsöversikt om barn med diagnos inom autismspektrumtillstånd och deras förmåga till att känna igen emotioner. Den andra studien är en jämförelse mellan barn med adhd och autism och barn utan diagnos om hur snabbt och väl de kan läsa av emotioner hos andra. Vidare rymmer avhandlingen en jämförelse mellan barn med diagnos som adhd eller autism i Sverige, England och Israel. I syfte att upptäcka eventuella kulturella skillnader har vi tittat på hur väl barnen känner igen emotioner i ansiktsuttryck, röst, kroppsspråk och sociala scenarion.

– Den sista studien är en uppföljning av en grupp barn mellan 5-10 år med diagnos som under 8-12 veckor tränat emotionsigenkänning med dataspelet ”Emotiplay”. Dataspelet är framtaget av KIND i samarbete med flera andra universitet i Europa och syftar till att träna emotionsigenkänning.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att barn med autismspektrumtillstånd är sämre på att tolka emotioner. Det här låter kanske inte som någon nyhet men faktum är att tidigare forskning inte är entydig i frågan. Min avhandling visar på signifikanta skillnader där övervägande delen av barnen med autismspektrumtillstånd visar på sämre emotionsigenkänning. Exakt vad detta beror på är dock fortfarande inte klart. Den andra studien visar på förvånansvärt stora likheter i emotionsigenkänning mellan barn i de tre jämförda länderna.

– Effekterna av spelet ”Emotiplay” är goda. Spelperioden varade i 8-12 veckor där barnen fick lyssna på röster, titta på filmer och liknande och försöka tolka andra människors känslor och uttryck. Resultatet visar att de här barnen blir bättre på att känna igen emotioner hos andra. I studien ingick även en kontrollgrupp och samtliga barn testades både före och efter spelperioden. Jämförelsen visar signifikanta skillnader mellan de som övade med spelet och de som inte gjorde det. Avhandlingen ger däremot inte svar på huruvida det här spelet hjälper barn med autismspektrumtillstånd att bättre tolka emotioner i verkliga livet.

Vad överraskade dig?

– Att vi inte såg några större kulturella skillnader mellan länderna. Det känns både fint och bra att inte kunna hänvisa till kulturella skillnader vad gäller emotioner och hur vi känner igen dem.

Vem har nytta av dina resultat?

– Skolan, vården, föräldrar och forskningen. Vår förhoppning är att få in spelet ”Emotiplay” i skolor för att kunna göra ytterligare en studie om spelets effekter i verkliga livet. Ett argument för detta är de 30 000 hemmasittare som finns i Sverige, många med just den här typen av problem. Det vore mycket värt att få tillbaka dem till skolan.

Susanne Sawander

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev