Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

”Internetgenerationen” stressad av it

Publicerad:2014-10-23
Uppdaterad:2014-10-26
John Miller
Skribent:John Miller
Sheila Zimic

Född 1983 i Sarajevo, Bosnien Disputerade 2014-06-09 vid Mittuniversitetet

Avhandling

Internetgenerationen bit för bit. Representationer av IT och ungdom i ett informationssamhälle

Unga idag beskrivs i vissa sammanhang som ”internetgenerationen”, som har höga krav på it-användning bland annat i skolan. Men Sheila Zimics forskning visar att många ungdomar upplever en stress av de krav som ställs på dem att använda it. 

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag började arbeta på ett forskningsinstitut där jag studerade ungas internetvanor och digitala kompetens. I vissa beskrivningar kallas unga för ”internetgenerationen” och beskrivs då bland annat som teknikkunniga, innovativa, snabba och effektiva. De beskrivs på samma sätt som tekniken och jag ansåg att det var förenklande.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag ifrågasätter idén om en internetgeneration genom att studera vilken betydelse dess delar – ”teknik” och ”ung generation” ges i olika kontexter eller diskurser. Jag studerar både en akademisk kontext där ungdomar benämns som en internetgeneration och ungdomars egen kontext där jag har bett grupper av ungdomar att genom kollage och intervjuer beskriva hur det är att vara ung i dagens samhälle.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Idén om internetgenerationen utgår från marknadsekonomiska intressen, inte från ungas egna beskrivningar av hur det är att varar ung och vilken betydelse it har för dem.

– I den akademiska diskursen ses ungdomar som aktiva konsumenter, så kallade prosumers – en blandning mellan producent och konsument. Det är en idé som har fått stor spridning, även inom skolan. Eleverna beskrivs ha höga krav på en it-baserad undervisning, och att de blir understimulerade om de inte får använda it som verktyg. Idén bygger också på att det är de unga som ska visa oss in i framtiden där it ges en viktig roll.

– Tvärt emot vittnar ungdomarna i min studie om att de känner sig stressade av de höga krav som ställs på dem kopplat till it. De förväntas göra massor av val vilket leder till prestationsångest och stress.

– I den akademiska diskursen förs det fram att det är de unga som har kontrollen över tekniken. Men de unga själva beskriver att de känner en stress av it-användningen, och av att det ses som ett måste att exempelvis använda sociala medier som Facebook.

Vad överraskade dig?

Den stress och prestationsångest kopplat till it-användning som många av ungdomarna i min studie lyfte fram.

Vem har nytta av dina resultat?

Beslutsfattare, andra forskare, systemvetare, skolledning, lärare och föräldrar – egentligen alla vuxna som skapar ett samhälle för barn och unga att växa upp i. Mina resultat ger möjlighet till en reflektion över den tekniska utvecklingen – och en påminnelse om att vi kan vara med och påverka hur den utvecklingen ska se ut.

Åsa Lasson

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev