IT-kunniga lärare utnyttjas av skolledning

Många skolor satsar stort på digital teknik – men brister i stöd till lärare om hur digitala resurser kan användas i undervisningen. Det visar </em><em>Ann-Katrin Persellis avhandling.

Ann-Katrin Perselli
Ann-Katrin Perselli

Född 1958
i Örebro

Disputerade 2014-09-26
vid Mittuniversitetet

 


AVHANDLING
Från datasal till en-till-en. En studie av lärares erfarenheter av digitala resurser i undervisningen

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har jobbat mycket som skolbibliotekarie och där väcktes funderingar om hur lärare använder sig av skolbibliotekens databaser. Jag upptäckte att det fanns en hel del fördomar om att lärare inte har kunskap att utnyttja skolbibliotekets resurser. Jag ville med min forskning ta reda på hur det faktiskt låg till.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om gymnasielärares erfarenhet av att använda digitala resurser, såsom datorer, internet, databaser, appar, ipads och liknande. Jag har genom så kallade medföljande observationer följt fyra gymnasielärare i ämnet samhällskunskap på två skolor både i och utanför klassrummet.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Dessa fyra lärare hade väldigt olika förhållningssätt och erfarenheter av digitala resurser. Två av dem var mycket IT-kunniga, den ena använde sig ofta av skolans IT-plattform, medan den andra arbetade mycket med gratisprogram från nätet. De övriga två undervisade mer traditionellt, en av dem strömmade ibland ned någon film. Båda skolorna satsade stort på att ge en dator till varje elev, men hade ingen strategi för vidareutbildning av lärarna om hur digitala resurser kan användas. Kunskap och intresse i dessa frågor var något som lärarna förutsattes ha eller skaffa sig på egen hand.

– Resultatet blev att de IT-kunniga lärarna ofta fick hjälpa kollegor, både med att hitta exempelvis gratisprogram och sedan visa hur de skulle användas. Det gick så långt att en IT-kunnig lärare kände sig utnyttjad eftersom det gick ut över den egna undervisningstiden.

Vad överraskade dig?

– Min studie tydliggör att lärare har olika didaktiska förhållningssätt, vilket påverkar deras användning av digitala resurser. Det innebär att lärare behöver olika typer av fortutbildning i dessa frågor, men också någon form av pedagogisk IT-central.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag vänder mig till skolledning, bibliotekarier och till dem som producerar digitala läromedel, men också till lärare.

Susanne Sawander

Sidan publicerades 2015-02-04 11:35 av Moa Duvarci Engman


Relaterat

Digitalt skrivande utmanar svenskundervisningen

Digitalt skrivande utmanar svenskundervisningen

Marie Nordmark har i sin avhandling studerat hur datoranvändningen påverkar svenskundervisningen i skolan. Hon konstaterar bland annat att eleverna till stor del lämnas ensamma med skrivandet.

Egen dator fördjupar inte elevernas kunskaper

Egen dator fördjupar inte elevernas kunskaper

Elever som deltar i satsningar på en dator per elev har inte djupare kunskaper än elever som har varit utan dator, visar Håkan Fleischers studie.

Konferenser
Magasin Skolporten
Nytt nr ute nu!

Nytt nr ute nu!

Tema Arbetsmiljö i nya nr av Skolportens forskningsmagasin. Är magasinet nytt för dig? Missa inte vårt erbjudande: prova på 2 nr för bara 99 kr!

Bli prenumerant
Kommande disputationer
Konferens
Förstelärare 2017

Förstelärare 2017

På Skolportens förstelärarkonferens diskuteras uppdragets utmaningar, möjligheter och framgångsfaktorer samtidigt som vi tar sikte på specifikt viktiga kunskapsområden. Välkommen att inspireras!

Läs mer & boka plats
Lediga tjänster
Fler platsannonser
Nyhetsbrev
Kommande tema: Studie- och yrkesvägledning

Kommande tema: Studie- och yrkesvägledning

Missa inte våra temabrev där vi djupdyker i ett utvalt ämne. Prenumerera på "temabrev" så får du utskicket om Studie- och yrkesvägledning den 11/10.

Bli prenumerant