Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Lärare lär sig av att undervisa

Publicerad:2017-06-20
Uppdaterad:2017-08-29
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Andreas Eckert

Född 1984
Bor i Bottnaryd

Disputerade 2017-06-09
vid Linnéuniversitetet

Avhandling

Contributing to develop contributions. A metaphor for teaching in the reform mathematics classroom

Det är inte bara eleverna som lär sig av undervisningen – även lärare får nya intryck och lär sig när de undervisar. Det menar Andreas Eckert som har forskat om matematikundervisning.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag började som lärare i matematik och kemi på gymnasiet och hade en önskan att utvecklas vidare. Jag upplevde mig lite begränsad av den konstanta pressen i skolans värld och funderade på att hitta en annan väg vidare – då öppnade sig den här möjligheten.

Vad handlar avhandlingen om?

– Den är ett försök att förstå och beskriva vad undervisning i matematik är. Forskning har tidigare utvecklat sätt för att beskriva vad lärande är och det har diskuterats både på forskarnivå och inom professionen. Men undervisningen har inte hängt med i den diskussionen. Min avhandling är ett bidrag till att göra en sådan diskussion mer välgrundad. Jag har videofilmat och analyserat ett antal klassrumslektioner i matematik när elever i årskurs 5 till 8 har arbetat med ett experiment i sannolikhetslära.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Mina resultat består av två huvudspår. Det ena resultatet handlar om att man kan beskriva undervisning som ett bidrag till att skapa matematik i klassrummet. Jag menar att man kan tänka sig matematik som något man skapar snarare än upptäcker. Och undervisningen skulle kunna ses som ett bidrag till det skapandet. Då skulle man kunna säga att man skapar matematik i klassrummet tillsammans med eleverna och att den processen möjliggör för eleverna att utveckla sin förmåga att skapa matematik. Det försöker jag sätta ord på teoretiskt i avhandlingen.

– Den andra delen handlar om att jag fick syn på undervisningen som en process även för lärare – att lärare är individer som får intryck och lär sig när de undervisar. Om man ska förstå vad undervisning är behöver man ta det i beaktande – att det som sker är ett lärande även för lärare. I avhandlingen sammanfattar jag det med ett citat av den franska moralisten Joubert: ”To teach is to learn twice over”.

Vad överraskade dig?

– Det slog mig när jag studerade lärarna att det var märkligt att de agerade på olika sätt i olika situationer. Alla lärare kunde innehållet, men man kunde ändå se att de agerade på olika sätt i olika situationer. Det var startskottet för tanken att lärarna lär sig att förstå på ett nytt sätt när de pratar med sina elever – det var nog det mest spännande i hela avhandlingsarbetet.

Vem har nytta av dina resultat?

– Ambitionen är att rikta sig både till lärare och andra forskare i den aktuella akademiska diskussionen. Men jag hoppas kunna ge ett bidrag till hela lärarutbildningen och den lärarfortbildningskultur som är på frammarsch med bland annat matematiklyftet, som handlar om att man är i sin egen praktik och lär tillsammans med kollegor.

Åsa Lasson

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev