Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Lässvårigheter ofta kopplad till svag hörförståelse

Publicerad:2015-02-19
John Miller
Skribent:John Miller
Maria Levlin
Maria Levlin

Född 1971
i Nykarleby, Finland

Disputerade 2014-12-12
vid Umeå universitet

Avhandling

Lässvårigheter, språklig förmåga och skolresultat i tidiga skolår. En undersökning av 44 elever i årskurs 2 till 3

Elever med läsförståelsesvårigheter har ofta svag hörförståelse. Hörförståelse påverkar också resultaten i matematik i nationella proven i årskurs 3. Det visar Maria Levlin i sin avhandling om lässvårigheter bland yngre barn.

 Varför blev du intresserad av ämnet?

– I mitt arbete som logoped har jag mött många barn med både läs- och språksvårigheter och jag ville veta mer om relationen mellan språk och läsning, men även hur språk- och lässvårigheter påverkar resultaten i nationella proven.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har undersökt hur lässvårigheter i tidiga skolår hänger samman med språklig förmåga men också hur lässvårigheter påverkar resultaten vid de nationella proven i åk 3. Totalt ingick 44 barn i årskurs 3 studien, samtliga hade vid screeningen i årskurs 2 visat svaga resultat i avkodning eller läsförståelse. I studien fick varje barn genomgå en språklig utredning där jag bland annat bedömde ordförståelse, grammatik och hörförståelse av text.

Vilka är de viktigaste resultaten?

-Att elever med läsförståelsesvårigheter ofta har svårt med hörförståelse. Barnens lässvårigheter kunde kategoriseras i tre grupper: I den första gruppen hade eleverna enbart svårt med läsförståelsen, i den andra med avkodning men inte med läsförståelse. I den tredje gruppen hade eleverna problem med både läsförståelse och avkodning. Hälften av eleverna med läsförståelsesvårigheter hade också problem med hörförståelse, alltså att lyssna och förstå ord, meningar och berättelser.

– Elever med enbart avkodningssvårigheter hade samtliga bra hörförståelse. Det är inte alltid vi tänker på att en elev med läsförståelsesvårigheter kan ha problem även med att lyssna på en berättelse och svara på frågor. I arbetet med läsförståelse är det därför viktigt att också jobba med ordförståelse, grammatik och förståelsestrategier. Ytterligare ett resultat är att lässvårigheter ökar risken för att inte klara de nationella proven i årskurs 3. Hörförståelsen har ett starkt samband med resultaten i både läsförståelsedelen och men även matematikdelen i de nationella proven.

Vad överraskade dig?

– Den tydliga kopplingen mellan hörförståelse och resultaten i matematikdelen i de nationella proven. Jag hade inte väntat mig att det skulle bli ett så tydligt samband med matematik.

Vem har nytta av dina resultat?

– Framför allt klasslärare och specialpedagoger på lågstadiet. Jag hoppas att man kan ha nytta av mina resultat i den pedagogiska planeringen för barn med lässvårigheter.

Susanne Sawander

Foto: Per Melander, Umeå universitet

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev