Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Mer hänsyn borde tas till elevernas upplevelser vid prov

Publicerad:2017-04-03
Uppdaterad:2017-04-18
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Eva Knekta

Född 1975
Bor i Ersmark

Disputerade 2017-03-03
vid Umeå universitet

Avhandling

Motivational aspects of test-taking. Measuring test-taking motivation in Swedish national test contexts

Elevers motivation och ansträngningsgrad varierar stort beroende på hur viktiga de tycker att proven är. Det visar Eva Knekta i sin avhandling.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har tidigare arbetat som gymnasielärare i naturvetenskap samt som provutvecklare av nationella prov. I den senare rollen blev jag intresserad av vad eleverna tänkte kring proven. Dels eftersom det kan påverka hur man kan tolka provresultaten, del för att elevernas upplevelser av prov kan påverka deras syn på lärande och sig själva.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har undersökt hur elever förhåller sig till nationella prov och så kallade utprövningar, ett slags förtest där kvaliteten på nya provuppgifter utvärderas. Utprövningarnas vägs inte in i betygssättningen, utan provets syfte är att testa utformningen av de nationella proven. Jag har genom enkäter till cirka 2300 elever i årskurs 9 samt gymnasiet ställt frågor om hur viktiga de anser att dessa båda prov är, om de är motiverade, nervösa och liknande.

– En del av avhandlingen handlar om hur man kan mäta elevers provmotivation på ett bra sätt. Här har jag tagit fram och kvalitetssäkrat en enkät för årskurs 9 och gymnasiet som kan ligga till grund för fortsatta studier av provmotivation.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att elevernas motivation skiljer sig beroende på vilket prov de gör – på de nationella proven är motivationen betydligt högre jämfört med utprövningarna. Man kan helt enkelt inte anta att eleverna anstränger sig lika mycket på dessa två olika prov. Detta är inte särskilt förvånande men det understryker vikten av att ta hänsyn till elevernas provmotivation och ansträngningsgrad när man tolkar olika provresultat, annars kan det leda till felaktiga slutsatser om till exempel uppgifternas svårighetsgrad.

– Min studie visar också att det finns en grupp elever som är oroliga inför och under prov, en ängslan som kan göra att de har svårt att få ur sig kunskaper och därmed inte får möjlighet att visa vad de kan. I resultaten syns också skillnader i motivation mellan klasser, vilken kan bero på hur läraren presenterat proven.

– Att kommunicera provens syfte och vad resultaten ska användas till och att elevernas insats är ett viktigt bidrag samt att som lärare skapa en uppmuntrande stämning under själva provet, är alla viktiga delar för elevernas motivation. Exempelvis verkar en tydlig uppfattning av nyttan av att göra utprövningen kunna öka motivationen. ”Det här ger mig ett tillfälle att öva inför de nationella proven”, som en elev uttryckte sig.

Vad överraskade dig?

– Att de flesta eleverna ändå instämmer helt eller delvis till att de ansträngt sig även på utprövningarna, trots att provet inte påverkar deras betyg.

Vem har nytta av dina resultat?

– Jag hoppas att de kan inspirera fler att forska kring elevernas upplevelser och tankar kring prov och att fler tar hänsyn till provmotivation när man genomför och tolkar prov. Detta borde i slutändan kunna leda till att eleverna får en mer rättvis, stimulerande och god provmiljö, samtidigt som provresultaten kan bli mer rättvisande.

Susanne Sawander

Foto: Per Gunnarsson

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev