Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Möjligheter och begränsningar i lärares arbete med montessoripedagogik i praktiken

Publicerad:2016-11-29
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Per Gynther

Född 1961
Bor i Stockholm

Disputerade 2016-10-21
vid Stockholms universitet

Avhandling

Möjligheter och begränsningar: Om lärares arbete med montessoripedagogiken i praktiken

Montessorilärares möjligheter till lärande och utveckling beror på om de uppfattar pedagogiken som en metod eller en undervisningsmodell att utgå från. Det menar Per Gynther som studerat lärares praktiska tillämpning av montessoripedagogiken.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har en bakgrund inom montessoripedagogiken som lärare och skolledare. Under de senaste 15 åren har jag bland annat arbetat med att ge kurser i montessoripedagogik på lärarhögskolan och Stockholms universitet. Jag var nyfiken på hur det ser ut när montessoripedagogik ska omsättas i praktiken. Samtidigt var jag nyfiken på lärares eventuella fortsatta utveckling och lärande i arbetet efter utbildningen.

Vad handlar avhandlingen om?

– Om lärares praktiska tillämpning av montessoripedagogik. Vad som utgör möjligheter och begränsningar – möjligheter i relation till de intentioner lärarna uttalade men också vad som begränsar möjligheterna till lärande och utveckling i arbetet.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att lärarnas möjligheter till lärande och utveckling är beroende av hur de uppfattar pedagogiken i sig. När lärarna uppfattar pedagogiken som en metod för undervisning begränsas deras möjligheter till lärande. Om de däremot ser pedagogiken som en undervisningsmodell att utgå från ökar möjligheterna till egna professionella bedömningar och val.

– Då lärarna har tillgång till det som kallas montessorimaterialet får de syn på elevernas kunnighet och kan anpassa sitt arbete till elevernas behov. När lärarna inte har tillgång till sådant material anpassar de inte sina handlingar efter elevernas behov av stöd eller utmanar dem i samma utsträckning. Det är intressant eftersom fokus inom utbildningen i montessoripedagogik av tradition handlat om hur montessorimaterialet hanteras. Min studie visar att lärarna avmekaniserar tillämpningen av materialet som de tillgodogjort sig under utbildningen. Det är inte den inlärda hanteringen som styr lärarnas handlingar utan snarare att de får syn på elevernas kunnighet och anpassar sin undervisning utifrån det.

Vad överraskade dig?

– Att lärarna med montessorimaterialen lättare kunde identifiera elevernas kunskapsnivå. Det handlar om ett engagemang kopplat till montessorimaterialen snarare än materialen i sig.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärare, men också skolledare som är de som ytterst ansvarar för att så goda förutsättningar som möjligt skapas för lärares lärande i arbetet.

Åsa Lasson

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev