Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Motstridiga krav på etikundervisning

Publicerad:2016-11-29
Uppdaterad:2016-12-08
Susanne Sawander
Skribent:Susanne Sawander
Viktor Gardelli
Viktor Gardelli

Född 1985
Bor i Luleå

Disputerade 2016-09-02
vid Luleå tekniska universitet

Avhandling

To Describe, Transmit or Inquire: Ethics and technology in school

I läroplanen finns krav på etikundervisningen som strider mot varandra, konstaterar Viktor Gardelli i sin avhandling.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– När jag började forska var det många bollar som kastades upp i luften. Men skärningen mellan etik, internet och teknikutveckling kändes intressant och där verkade finnas obesvarade frågor.

Vad handlar avhandlingen om?

– Jag har gjort en distinktion mellan olika sätt att förhålla sig till etikundervisning och undersökt om de förekommer i läroplanen, deras relation till varandra, deras pedagogiska meriter och hur de stämmer in i ett större teoretiskt ramverk. Dessutom har jag gjort intervjuer med elever om etik och teknikanvändning.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Jag hittade tre olika förhållningssätt. Den deskriptiva ansatsen förmedlar fakta om etik, värdeöverföringsansatsen går ut på att skolan ska förmedla vissa värden, och den undersökande ansatsen som ska utveckla elevens förmåga att tänka kritiskt och att ta ställning i moralfrågor. Alla de här tre finns i läroplanen, men det är inte så tydligt. Frågan är om skolan kan arbeta med allt detta. Det verkar tyvärr inte så. Det finns till exempel en konflikt mellan värdeöverföringsansatsen och den undersökande ansatsen som gör det svårt för skolan att jobba med etik som man borde, enligt läroplanen.

Vad överraskade dig?

– I intervjuerna har jag pratat med eleverna om hur man beter sig mot varandra på internet. Jag frågade hur man bör agera, inte hur de faktiskt gör. Jag blev förvånad och nästan besviken över deras svar tills jag förstod att de gav utryck för sånt som vuxna säger. Till exempel att man inte ska lägga upp bilder på sig själv på nätet eller ge sitt riktiga namn, men vem gör inte det? Vuxna har en lite föråldrad bild som försvårar dialogen mellan vuxna och tonåringar. När tonåringarna vet att de inte gör som vuxna tycker att de borde så blir det svårt att ta en diskussion.

Vem har nytta av dina resultat?

– Lärare förhoppningsvis. Att bli medveten om de motstående problematiska kraven kan vara en lättnad. Sen diskuterar jag också vad man ska göra härnäst med läroplanen och skulle säga att mycket talar för att man borde se över vissa avsnitt och hjälpa till att lösa konflikten så vi inte får de motstridiga kraven.

Annika Larsson Sjöberg

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i Artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens konferens för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens. Ta del av aktuell forskning som utgår från ämnets syftesbeskrivning, och få praktiska verktyg som hjälper dig att planera och genomföra kurserna. Innehållet är även intressant för dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt, samt för dig som undervisar inom vuxenutbildningen.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev