Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Musikalisk kunskapsutveckling under lupp

Publicerad:2012-05-24
Uppdaterad:2012-08-09
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf
Mats Uddholm

Född i Visby 1955

Disputerade 2012-05-23

vid Kungliga musikhögskolan

Avhandling

Om professionella aktörers musikpedagogiska definitionsmakt: En kulturhistorisk studie av samband mellan musikpedagogisk teori och definitionsmakt

Musikpedagoger och lärare måste ges tid att utveckla egna musikpedagogiska teorier. Först då tillägnar de sig musikpedagogisk definitionsmakt. Det är det överordnade resultatet i Mats Uddholms avhandling ”Om professionella aktörers musikpedagogiska definitionsmakt – En kulturhistorisk studie av samband mellan musikpedagogisk teori och definitionsmakt”.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag är själv musiklärare. Frågan om musikpedagogisk definitionsmakt är bland annat intressant för att musiken har så låg status. Alla som arbetar med musik har en känsla för hur viktig den är för såväl social- som kognitiv utveckling.

Vad handlar avhandlingen om?

– Avhandlingen tar utgångspunkt i en bakgrundsstudie om musikalisk kunskapsutveckling bland specialbegåvade människor med grava kognitiva dysfunktioner. Överordnat är det en studie om sammanhanget mellan pedagogers musikpedagogiska begreppsapparat och deras definitionsmakt. Vad betyder de begrepp vi har för hur vi kan tillrättalägga pedagogiska musikaktiviteter? Det vill säga att kunna identifiera, beskriva, problematisera och lösa lärande som syftar till, eller baseras på, musikalisk kunskapsutveckling. Man förbiser ofta hur viktig musiken kan vara på andra områden.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att pedagoger tillägnar sig musikpedagogisk definitionsmakt genom att utveckla egna musikpedagogiska teorier. Detta sker genom problemlösning i egna praktiker, vilket förutsätter ett såväl kritiskt som kreativt tänkande. Pedagoger måste få tid att utveckla sin egen praxis. Om de ska få musikpedagogisk definitionsmakt måste man ge dem tid till att själva utveckla sina teorier.

Vad överraskade dig?

– Dels hur komplext sambandet är mellan musikpedagogiska diskurser och pedagogers definitionsmakt. Och vilken enorm betydelse musikpedagogiska begrepp kan ha för vad vi uppfattar – och hur vi uppfattar praxis. Dessutom, hur dåligt underbyggd vissa utsagor och tolkningar av Vygotskij är i svensk diskurs. Det är viktigt att man som pedagog själv läser Vygotskij och inte bara uttolkare.

Vem har nytta av dina resultat?

– Flera kan vara intresserade av resultaten. De som är intresserade av frågor om musik och pedagogik. De som arbetar med, och är intresserade av, musikpedagogisk kompetensutveckling. Alla som jobbar med musik inom specialpedagogiken. Och de som är intresserade av sprängkraften i Vygotskijs teorier – inte minst eftersom studien presenter en radikalt annan bild av dessa teorier än den som till exempel Roger Säljö genom åren förmedlat i Sverige.

 

Gunilla Nordin

 

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev