Hoppa till sidinnehåll
Didaktik

Pedagogiska frågor underordnas medicinen

Publicerad:2012-09-11
Uppdaterad:2013-08-15
John Miller
Skribent:John Miller
Bo-Lennart Ekström
Bo-Lennart Ekström

Född 1953
i Göteborg

Disputerade 2012-09-09
vid Göteborgs universitet

Avhandling

Kontroversen om DAMP. En kontroversstudie av vetenskapligt gränsarbete och översättning mellan olika kunskapsparadigm

Inslaget av neuropsykiatriska diagnoser vinner allt större acceptans inom elevhälsoarbetet. Där lärares möjligheter att formulera ett pedagogiskt problem är begränsat, har medicinska aktörer inga problem med att tala om pedagogiska frågor. Det visar Bo-Lennart Ekström i sin kontroversstudie av DAMP-diagnosen.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Mitt intresse väcktes 1998 via ett tv-program om en pojke med DAMP. Jag började gräva i kunskapsområdet och diagnoskriterierna. Jag såg att det fanns en oenighet om detta och jag skrev inledningsvis ett par kandidatuppsatser och senare en magisteruppsats för att fördjupa mig.

Vad handlar avhandlingen om?

– I avhandlingen beskriver, analyserar och diskuterar jag kontroversen om DAMP. Det är en vetenskapsbaserad kontrovers som ifrågasätter den vetenskapliga grunden för diagnosen DAMP. Det empiriska underlaget består av 282 artiklar från Läkartidningen och Dagens Medicin.

– Den huvudsakliga kontroversen utspelas mellan medicinare som består av förespråkare och motståndare till diagnosen DAMP. Förespråkarna är i huvudsak representerade inom neuropsykiatrin, som också formulerat teorin om diagnosen DAMP och vill introducera den som en förklaringsmodell för elevers inlärningssvårigheter och beteendeproblematik i skolan. Motståndarna är en relativt spridd grupp av medicinska aktörer med ett utpräglat socialmedicinskt etos.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Medicinska aktörer, både förespråkare och motståndare till neuropsykiatriska diagnoser, talar om pedagogiska frågor som en självklarhet utan att vara pedagoger. De pedagogiska frågorna underordnas det medicinska perspektivet och blir ett led i att vinna legitimitet och vetenskaplig prestige. Min undersökning visar att förespråkarna genomgående rekommenderar anpassade pedagogiska åtgärder och i förekommande fall centralstimulerande medicinering som den generella lösningen på ett medicinskt problem.

– Vi har en växande diskurs inom specialpedagogiken där neuropsykiatriska diagnoser är allt mer förekommande. Det svarar mot krympande resurser i skolans organisation.

Vad överraskade dig?

– Mina analysresultat pekar mot att det pedagogiska kunskapsområdet och skolans organisation verkar sakna en autonomi där man själv äger sitt disciplinområde. Min kontroversstudie visar hur pedagogisk teori och praktik kan underordnas andra kunskapsområden. Det leder till vad som mer eller mindre tycks vara en medikalisering av pedagogiken. Medicinska aktörer talar mycket om pedagogik, att den ska utvecklas vetenskapligt – trots att det finns så många pedagogiska forskare som gör detta – och att evidenskrav bör finnas. I grunden verkar det handla om den eviga konflikten mellan naturvetenskap och humaniora, där synen på vetenskap utgår från olika kunskapsparadigm som inte är jämförbara med varandra.

Vem har nytta av dina resultat?

– Detta är den andra kontroversstudien inom pedagogik i Sverige. Min bedömning är att den utgör ett substantiellt bidrag till den pedagogiska forskningen. Dels genom att den beskriver, analyserar och diskuterar hur bilden av den svenska grundskolan framträder i det medicinska perspektivet, dels genom att visa hur kontroversstudiens metodologi kan användas som ett effektivt kunskapsinstrument inom pedagogisk forskning. Avhandlingen kan vara av stort intresse för skolledare, specialpedagoger speciallärare. För att få en snabb överblick kan man läsa första kapitlet, som ger en god introduktion, och sista kapitlet som knyter ihop studien.

Gunilla Nordin

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev