Hoppa till sidinnehåll
Intervju

Test som pedagogiskt verktyg för lärande

Publicerad:2015-03-11
Uppdaterad:2015-04-09
John Miller
Skribent:John Miller
Veit Kubik

Född 1981
i Frankfurt, Tyskland

Disputerade 2014-11-07
vid Stockholms universitet

Avhandling

Effects of testing and enactment on memory

Test är inte bara ett sätt att mäta kunskaper, utan kan leda till lärande. Testet gör att man minns bättre och hjälper till att identifiera kunskapsluckor som visar vad man behöver plugga på till nästa testtillfälle. ”Det är goda nyheter för alla människor som behöver lära sig något”, säger Veit Kubik om resultaten i sin avhandling.

Varför blev du intresserad av ämnet?

– Jag har studerat psykologi och filosofi och varit intresserad av inlärning, hur minnet fungerar och hur man kan förbättra det. Under mina studier har jag alltid försökt använda olika former av inlärningsstrategier, som att testa vad jag lärt mig för att se vad jag behövde plugga mer. När jag läste på Stockholms universitet insåg jag att det fanns en testningseffekt, att testet själv genererar lärande. Vi lär oss inte bara genom instudering utan också när vi testar hur väl vi lärt oss något. Det är ett ämnesområde som glömts bort och jag blev intresserad av det.

Vad handlar avhandlingen om?

– I tre empiriska studier har jag undersökt hur testning påverkar lärande. Samtidigt har jag undersökt hur motorisk inkodning, alltså att utföra handlingar med sin egen kropp, påverkar minnet och glömskan i jämförelse med verbal inkodning, alltså att bara läsa högt. Studierna är gjorda på vuxna studenter och som instuderingsmaterial har jag valt handlingsfraser, till exempel ”vattna blommorna”. De skulle lära sig listor med handlingsfraser och sedan minnas dem med hjälp av en ledtråd. Antingen fick de plugga dem om och om igen, eller så hade de tillfällen med test. Syftet är att jämföra effekter av själva testningen och jämföra med andra inlärningseffekter, särskilt inkodningseffekter.

Vilka är de viktigaste resultaten?

– Att både minnestestning och motoriskt utförande av en handling ökar minnets prestation och minskar glömskan över en veckas tid. Man får dock inte en bättre effekt av att kombinera dessa två tekniker, utan det räcker med en för att maximera minnet.

– Ett annat viktigt resultat är att testningen kan förbättra inkodning av information till ett senare tillfälle. Man kan identifiera kunskapsluckor och satsa på att lära sig ord man inte har kommit ihåg till nästa testtillfälle. Det leder till att man lär sig mer än om man inte har något test alls. Det kallas för en indirekt testeffekt, att testet påverkar senare inlärning. Testet skapar en kunskap om den egna inlärningen och kan leda till förbättrad inlärning.

Vad överraskade dig?

– Hur kraftfulla effekterna är. Under lång tid uppfattade man testning enbart som ett mätinstrument.

Vem har nytta av dina resultat?

– Nyttan är att testbaserad inlärning kan vara ett kraftfullt pedagogiskt hjälpmedel för alla som behöver lära sig något. Det stödjer lärandet under hela livet, i klassrummet eller vuxenstudier – överallt där man behöver lära sig något. Det har också visat sig att testning är lika kraftfullt och gynnsamt för alla människor, oavsett förkunskaper, intelligens eller arbetsminne. Det är en bra nyhet för många människor!

– Som lärare kan man i slutet av varje lektion applicera ett test, till exempel en internetbaserad quiz, där eleverna kan testa sig och se om de har förstått eller behöver lära sig mer. På det sättet ökar effektiviteten av lärandet. Man kan väva in test utan att eleverna behöver bedömas med betyg.

 Annelie Drewsen

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev