Lösnummer

Köp lösnummer av Skolporten i webbshopen

PRENUMERERA

Skolporten_4_2016_ny_widget

2 nr för prova på-priset 99 kr

6 nr av Skolporten (helår) för 590 kr

Bli prenumerant idag, kontakta oss enligt nedan:

Telefonnummer: 08-799 62 63

E-postadress: skolporten@pressdata.se

Digital läsning

Nyhet för dig som är prenumerant: Läs Skolporten digitalt!

 app-store-ikon-270x80App Store

google-playGoogle Play

Läs Skolporten på din dator här

Lås upp din digitala prenumeration i dag – läs alla äldre nummer av Skolporten!

KUNDTJÄNST

Frågor om din prenumeration?

Kontakta Titeldata,

tel: 0770-457 177

OBS! Från och med 3/7 byter Skolportens magasin kundtjänst till Pressdata! 

Kundtjänst telefonnummer: 08-799 62 63

Kundtjänst e-postadress: skolporten@pressdata.se

Ifous

Skolportens magasin ingår i medlemsskapet i Ifous.

Vill du veta mer, eller har du frågor om medlemsskap?

Kontakta:

Annika Faager, medlemsrådgivare
annika.faager@ifous.se
Tel: 0739-967 827

Skolportens forskningsmagasin

Läs Skolportens magasin digitalt!

Du som redan får det tryckta magasinet Skolporten har nu möjlighet att läsa Skolporten i din telefon, surfplatta eller på din dator.

2 STEG: SÅ ENKELT AKTIVERAR DU DIN DIGITALA PRENUMERATION 

Skolportens app laddar du enkelt ner i App Store eller Google PlayFör att läsa Skolporten på din dator, klicka här!

Du som inte är prenumerant köper enkelt lösnummer i App Store eller Google Play.

Psst! I appen läser du bilagan Pedagogisk forskning gratis!

Bli prenumerant redan idag – den digitala utgåvan ingår utan kostnad!

Beställ Skolporten här!

OBS! Från och med 3/7 byter Skolportens magasin kundtjänst till Pressdata! 

Kundtjänst telefonnummer: 08-799 62 63

Kundtjänst e-postadress: skolporten@pressdata.se

Kontakt:

Chefredaktör
Moa Duvarci Engman, Skolporten, tel: 073-506 46 49

Annonsansvarig
Anna Kreissl, Kompetensmedia, tel: 073-941 08 48

Genom att paketera lösningar anpassade efter era behov hjälper vi er att kommunicera med era målgrupper. Nå lärare och ledare i hela landet genom våra kanaler! Varje nummer av magasinet har olika teman. 

Om Skolportens forskningsmagasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt magasin med fokus på forskning och utveckling i förskolan och skolan.

Med ett ständigt aktuellt innehåll ska magasinet vara det självklara valet för skolledare, lärare och förskollärare som vill ta del av intressant och relevant forskning på ett lättillgängligt sätt.

Målgrupp: Lärare, pedagoger och skolledare inom skola och förskola, samt chefer på förvaltningsnivå och politiker intresserade av skolfrågor.

Skolportens forskningsmagasin kommer ut 6 gånger per år, och har en kontrollerad TS-upplaga på 7 300. Antal läsare, Orvesto Näringsliv 2016: 24 000.

Produktplan Skolportens forskningsmagasin (pdf). 

Skolporten nr 3/2017

Tema: Rasism och främlingsfientlighet. Samtal i stället för konfrontation är det bästa sättet att bemöta rasistiska åsikter i skolan, menar forskarna.

Stor intervju med den belgiska skolforskaren Pedro de Bruyckere, om moderna myter om lärande och utbildningar, bla lärstilar.

Reportage: Maktlekar – dolda kränkningar av elever i skolan.

Inblick: Tidig språkinlärning är inte alltid bäst.

Dessutom:

Avhandling om fria skolvalet blev vald till Skolportens favorit.
Psykoterapi hjälper vid skakiga gymnasieår.
Så ökade läslusten hos de allra yngsta.
Hallå där Anne-Marie Körling!
Krönika av Karin Berg.

Skolporten nr 2/2017

Tema: Läromedel. Läromedel av hög kvalitet är avgörande för goda kunskapsresultat. Det är dags att låta dem ta större plats i skolan igen, menar forskarna.

Debatt: Pedagogikforskarna Jan Håkansson och Daniel Sundberg listar tre punkter för skolförbättring.

Intervju: Möt Birgitta Sahlén, professor i logopedi, som forskar om språkutveckling hos barn.

Mångkulturella skolor: Om tillhörighet och erkännande som framgångsfaktorer i mångkulturella skolor.

Konsten att möta en förälder: Samtal med föräldrar och vårdnadshavare är en viktig, men ibland svår, del av förskollärares arbete. Med rätt träning och kollegialt arbete blir mötena enklare.

Skolporten nr 1/2017

TEMA: Det handlar inte bara om att knäcka koden. Läslusten kommer när eleven faktiskt förstår vad som står i texten.

INTERVJU: Möt Mariet Ghadimi, forskare i socialt arbete och verksamhetschef på TRIS – Tjejers rätt i samhället.

INBLICK: Bedömning i förskolan. I två nya avhandlingar undersöks hur bedömning av lärande går till i förskolan.

REPORTAGE: Alfa-klasser. Följ med till en av alfabetiseringsklasserna på gymnasieskolan Stora Holm i Göteborg.

Dessutom:
27 nya avhandlingar för dig som är intresserad av skolforskning, krönika av Karin Berg, nya böcker… och mycket mer!

Skolporten nr 6/2016

Rätt hjälp vid lång skolfrånvaro.

Professor DAVID MITCHELL om en inkluderande undervisning.

Rustad för rast. Så kan rastmiljön bli bättre.

Nytt institut för skolchefer.

Därför behövs mer gymnastik i skolan.

23 aktuella avhandlingar

Skolporten nr 5/2016

Tema: Formativ bedömning. Vad innebär begreppet egentligen? Åsa Hirsh, lektor i pedagogik, och Anders Jönsson, professor i didaktik, i en stor intervju.

Reportage: El Sistema växer i Sverige.

Intervju: Internationellt kände skolforskaren Alma Harris om distribuerat ledarskap.

Debatt: Per Kornhall om Pisa. 27 aktuella avhandlingar. Twitterintervju med Linda Linder.

Plus: Så kan mobilen blir en tillgång i undervisningen.

Skolporten nr 4/2016

Tema: Nyanlända i skolan. Skolan måste tänka nytt kring nyanlända elevers (språk)inlärning, menar forskarna.

Intervju: Psykologen Petri Partanen vill ge elever möjlighet till reflektion över det egna lärandet.

Anknytning i förskolan: Efter ett lyckat pilotprojekt börjar Malmös alla förskolor arbeta med anknytningspedagogik.

Forskande lärare: Stockholm teaching and learning studies uppmuntrar lärare att forska mer.

Debatt: En av skolans viktigaste uppgifter är att undervisa i källkritik, skriver Camilla Nagler, Teskedsorden.

Skolporten nr 3/2016

Tema: Att utvecklas som lärare. 

I motsats till den dystra bild av lärares yrkesliv som ofta målas upp vittnar forskare om en yrkeskår som tycker om att utvecklas och känner stor arbetsglädje.

Bäst resultat och mest undervisningsglädje känner de lärare som lyckas avgränsa sitt arbete, fokusera på det som är bra – och bygga goda relationer.

Intervju: Pedagogikprofessorn Elisabet Nihlfors leder Sveriges friskolors och SKL:s expertråd för skolutveckling.

Reportage: Kan svaret på den svenska matematikundervisningens kris finnas i en japansk metod?

Skolporten nr 2/2016

Stor intervju med psykologen Bo Hejlskov Elvén om att bemöta konflikter i klassrummet.

Dessutom: Tema källkritik. I en digital värld blir källkritik allt viktigare. Trots det råder stora brister i skolan – hos såväl elever som lärare.

+ Du får bilagan Pedagogisk forskning 2015 på köpet! Ilona Rinnes avhandling blev mest läst på Skolporten.se förra året!

Skolporten nr 1/2016

Tema: Fånga lärandet. Så ska fritidshemmet klara sitt nya uppdrag.

Stor intervju: Lina Axelsson Kihlblom om skolan och ledarskapet.

Berättarministeriet väcker läslusten.

Debatt: Resurser i skolan.

Skolporten nr 5/2015

Tema: En bredare satsning på teknik behövs i skolans alla ämnen. Är ny teknik och nya sätt att lära sig nyckeln till framtidens skola?

Intervju: Micael Dahlén, professor, föreläsare och författare, om kreativitet och lärande utanför ramarna.

Inblick: Dyskalkyli: Från ifrågasatt begrepp till ­etablerad diagnos. Men svårigheter med matematik behöver inte nödvändigtvis innebära större sannolikhet för dyskalkyli.

Kortare artikel: Den så kallade ”superskolan” – Vallbacksskolan i Gävle – jobbar mot segregation. Arbetet ska följas av forskare.

Debattartikel: Skolan bidrar till såväl ökad tolerans som ökad polarisering, skriver Christer Mattsson, tf föreståndare Segerstedtinstitutet, om extremism och rasism i skolan.

Samt: Twitterintervju med Micke Kring, vinnare av Guldäpplets särskilda pris 2015, krönika av Karin Berg, tips på nya böcker och mycket mer!

Intresserad av äldre magasin, eller att beställa lösnummer? Besök vår webbshop.

Sidan publicerades 2012-03-02 22:34 av Hedda Lovén
Sidan uppdaterades 2017-06-22 13:29 av Hedda Lovén


Relaterat

Lärare utan gränser

Lärare utan gränser

Genom att arbeta ideellt med att stötta och utveckla lärare i utvecklingsländer har medlemmarna i Teachers Across Borders Sweden själva utvecklats mycket.

Skola + Marknad = Problem

Skola + Marknad = Problem

Konkurrens och marknadsstyrning är inte någon bra modell för ett skolsystem, anser Jonas Vlachos, docent i nationalekonomi vid Stockholms universitet, skolforskare och skoldebattör.