Specialpedagogik
Specialpedagogik
Senaste nyheterna och forskningen om specialpedagogik.
Redaktionens urval om specialpedagogik
Nyhetskategorier
”Skolor tvingas till fusk – och staten hejar på”
Idag kan lärare spökskriva uppsatser åt skrivsvaga elever, och sedan ge dem godkänt. Det är fusk, men det kallas ”anpassning”, skriver Linnea Lindquist på Expressens ledarsida.
Nyhetskategorier
”Det är i förskolan killarna som senare blir kriminella kan räddas”
Kära politiker och medborgare, kan vi inte bara enas om att förskola, skola och fritidshem arbetar med samma barn. Skolan är en fortsättning inte en början. Resurser måste sättas in från förskola och genom hela skolsystemet, skriver företrädare för Förskoleupproret.
Forskning och utveckling kategorier
Forskaren: Skolhundar ökar elevernas närvaro
Skolhundar motiverar hemmasittare att komma tillbaka till skolan, visar en ny studie från Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala. ”Vi kan se att procent frånvaro i skolan minskar när eleverna får en insats av skolhund”, säger Lena Lidfors, som är professor i etologi på SLU.
Konferenser
Läs merSpecialpedagogik i grundskolan
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som möter elever i behov av stöd i grundskolan. Välj om du vill delta i Stockholm eller digitalt! Ta del av den senaste forskningen om bland annat AI och framtidens digitala skola, neurodiversitet och hur vi implementerar ett specialpedagogiskt förhållningssätt i hela verksamheten.
Läs mer och boka din plats här!Forskningsnyheter inom specialpedagogik
Läs fler nyheter här.Forskning och utveckling kategorier
Forskaren: Skolhundar ökar elevernas närvaro
Skolhundar motiverar hemmasittare att komma tillbaka till skolan, visar en ny studie från Sveriges Lantbruksuniversitet (SLU) i Uppsala. ”Vi kan se att procent frånvaro i skolan minskar när eleverna får en insats av skolhund”, säger Lena Lidfors, som är professor i etologi på SLU.
Forskning och utveckling kategorier
Temporal trends and inequalities in school-related stress in three cohorts in compulsory school in Sweden
School stress is widespread among students’ worldwide, impacting academic success and mental health. Most research focuses on average stress levels but lacks insights into temporal trends and inequalities.
Forskning och utveckling kategorier
What priorities for change are we missing in inclusion? Symphony of voices with participatory interviews
An interpretative qualitative research project has been carried out in north-west Spain (Galicia) with the aim of identifying the priorities which, in the opinion of the different agents involved, constitute the major demands of inclusion for an inclusive social and educational transformation.
Forskning och utveckling kategorier
Neuromyths about dyscalculia and dyslexia among educators in the UK
The current study examined the awareness and endorsement of neuromyths related to dyscalculia and dyspraxia with 229 educators in the UK.
Forskning och utveckling kategorier
Positive and multifaceted perceptions of Israeli kindergarten teachers contribute to developmental gains of children with developmental delay
This study examined the links between Israeli teachers’ perceptions of children with developmental delay (DD) in special education kindergartens and changes in children’s development.
Forskning och utveckling kategorier
Psykisk ohälsa kan öka risken för unga att begå brott
Psykiatriska diagnoser som adhd, missbruk och depression ökar risken för unga att begå brott – särskilt för kvinnor. Det visar Rebecca Siponens avhandling i kriminologi vid Örebro universitet.
Forskning och utveckling kategorier
Psykisk ohälsa kan öka risken för unga att begå brott
Psykiatriska diagnoser som adhd, missbruk och depression ökar risken för unga att begå brott. Det visar Rebecca Siponens avhandling i kriminologi vid Örebro universitet. ”Det här är kunskap som kan användas för att hindra unga från att involveras i allvarlig brottslighet”, säger hon.
Forskarintervjuer
Forskning och utveckling kategorier
Positiv effekt av digital läsintervention för elever med IF
Genom en fokuserad läsundervisning med digitala appar påverkades såväl tal, läsförmåga och kommunikation hos elever med intellektuell funktionsnedsättning positivt. Det visar Jenny Samuelssons avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Döva och hörselskadade barn är skickliga på att skriva
Döva och hörselskadade barn är skickliga skribenter. Vanligtvis anses skrivande vara utmanande för denna grupp, men i Sverige kan tidiga stödåtgärder ha spelat en avgörande roll, visar Moa Gärdenfors avhandling.
Forskning och utveckling kategorier
Oro inför skolkontakter hos föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning
Föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning upplever en oro för att bli anmälda till socialtjänsten. Det behövs trygga rum där föräldrar inte behöver dölja sin funktionsnedsättning, bland annat vid skolkontakter, visar socionomen och socialpedagogen Ida Runge i sin forskning.
Forskning och utveckling kategorier
Både matematiskt och relationellt kunnande hos lärare viktigt i undervisningen
Såväl matematiskt kunnande som relationellt kunnande är viktigt i relation till inkluderande matematikundervisning. Det menar Malin Gardesten som forskat om inkluderande matematikundervisning och elevers deltagande i matematik.
Fokus internationellt
Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen.
Skolportens magasin
Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.
Skolportens magasin
Läs merSenaste nyheterna
Nyhetskategorier
Skolar skal legge til rette for elevar med nedsett høyrsel – dei færraste gjer det
Ein skole i Porsgrunn har knekt koden. No oppfordrar Hørselshemmedes Landsforbund (HLF) alle kommunar om å gjere det same.
Nyhetskategorier
”Skolor tvingas till fusk – och staten hejar på”
Idag kan lärare spökskriva uppsatser åt skrivsvaga elever, och sedan ge dem godkänt. Det är fusk, men det kallas ”anpassning”, skriver Linnea Lindquist på Expressens ledarsida.
Nyhetskategorier
”Vissa elever behöver ta hjälp av teknik”
Elever som har svårt med med läsning och skrivning, trots stöd från en speciallärare genom evidensbaserade metoder, måste få tillgång till assisterande teknik. Det skriver Susanna Cederquist och Idor Svensson.
Nyhetskategorier
”I get overwhelmed by the noises and crowds of school”
The disruption and isolation of lockdown had a particularly profound impact on children with special needs, many of who did not receive the support they required. Some schools are now struggling to help pupils who find it difficult to cope.
Nyhetskategorier
Fohlin: ”Vad är fakta utan förståelse?”
Vi kan inte förminska skolan och debatten till att enbart handla om att kunna rabbla utantill, skriver Niclas Fohlin, speciallärare i läs- språk och skrivutveckling.
Nyhetskategorier
Teater och studieresor – viktiga steg i rätt riktning
Studerande med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar kan med anpassningar klara gymnasiet – men därefter har de svårare att klara studier eller jobb. På Valla folkhögskola i Linköping finns en kurs där de rustas för vuxenlivet. Med teater och studieresor. Vi utmanar deras rädslor, säger en av grundarna, mentorn Anita Anic.
Nyhetskategorier
Technichus i Härnösand blir mötesplats i nytt projekt för särskilt begåvade barn
Technichus i Härnösand vill främja intresse för vetenskap, teknik och entreprenörskap hos barn och unga. Tillsammans med Mittuniversitetet och Härnösands kommun startar Technichus ett nytt projekt som ska rikta sig till särskilt begåvade elever.
Nyhetskategorier
Malcom, nio år från Sundsvall går i femman – läser matte med sjuorna
Att vara särskilt begåvad har sina för- och nackdelar. Ett särskilt begåvat barn behöver utmaning i skolan precis som andra barn för att inte tröttna. ”Förra året blev det lite annorlunda, ja det blev inte så bra helt enkelt”, berättar Malcom Bengtson.
Nyhetskategorier
Hvad er stilhed? Det er forskelligt fra barn til barn
Med en hørehæmmet og flere lydsensitive elever i sin klasse var bevægelsesvejleder Christina Larsen klar til at prøve noget nyt for at sænke lydniveauet på Frejlev Skole. Nu lærer eleverne, hvordan støj kan skade øret, og de mærker, hvordan stilhed føles.
Nyhetskategorier
Hunden Morris fick tillbaka William till skolan: ”En kompis man kan säga grejer till”
Läsa, räkna eller skriva berättelser. Det är exempel på skoluppgifter som hunden Morris har hjälpt elever med på Vaksalaskolan under våren.
Insändare: Skolverket missgynnar elever med dyslexi i nationella prov
Läs- och skrivsvårigheter är en funktionsnedsättning som man enligt läroplanen ska ta hänsyn till.