Hoppa till sidinnehåll

Specialpedagogik

Specialpedagogik

Senaste nyheterna och forskningen om specialpedagogik.

Konferenser

Läs mer
Konferens i Stockholm

Idrott och hälsa för högstadiet och gymnasiet

Skolportens konferens om idrott och hälsa på högstadiet och gymnasiet! Du får b.la. konkreta råd för att undervisa i friluftsliv med små resurser, nya perspektiv på rörelse samt verktyg för att utforma idrottsundervisningen för nyanlända elever. ERBJUDANDE! Du får 30% rabatt på konferensen i Stockholm eller 15% rabatt på webbkonferensen. Ange koden IDROTT30 eller IDROTT15 när du bokar. Erbjudandet gäller t.o.m. 8 april.

Läs mer och boka din plats här!

Några av våra kommande konferenser

AllaFskÅk F–3Åk 4–6Åk 7–9GyVux

Failing children with Special Educational Needs and Disabilities in England: New evidence of poor outcomes and a postcode lottery at the Local Authority level at Key Stage 1

14 mars
This paper sets out original findings from analyses of the English National Pupil Database of Key Stage 1 (KS1) attainment, to examine educational outcomes of children with Special Educational Needs and Disabilities (SEND).

Döva och hörselskadade barn är skickliga på att skriva

14 mars
Döva och hörselskadade barn är skickliga skribenter. Vanligtvis anses skrivande vara utmanande för denna grupp, men i Sverige kan tidiga stödåtgärder ha spelat en avgörande roll, visar Moa Gärdenfors avhandling.

Oro inför skolkontakter hos föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning

28 februari
Föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning upplever en oro för att bli anmälda till socialtjänsten. Det behövs trygga rum där föräldrar inte behöver dölja sin funktionsnedsättning, bland annat vid skolkontakter, visar socionomen och socialpedagogen Ida Runge i sin forskning.

Fokus internationellt

Vi har en omfattande bevakning av skolnyheter från hela världen.

Skolportens magasin

Skolporten är ett populärvetenskapligt forskningsmagasin med fokus på förskola och skola.

Skolportens magasin

Läs mer

”Något är skevt i skolan om hälften halkar efter”

Igår 09:50
Mer än hälften av alla barn i mellanstadiet och högstadiet behöver extra anpassningar eller särskilt stöd för att klara skolan. I resten av grundskolan och även i gymnasiet är det nästan lika många. Det säger en rapport som Sveriges Lärare ställt samman efter en enkät som 1 649 lärare svarat på, skriver Sydsvenskan på ledarplats.

Så kan vi bli bättre på att stötta flickor med adhd och autism

17 mars
Läs Skolportens intervju med Lotta Borg Skoglund, överläkare och docent i psykiatri. Hon ska föreläsa på Skolportens konferens Specialpedagogik i gymnasiet och kommer att tala om hur vi kan bli bättre på att stötta flickor med adhd och autism.

Ny rapport från Sveriges Lärare: Skolor i skriande behov av resurser till stöd

14 mars
En ny rapport från Sveriges Lärare visar att den svenska skolan befinner sig i ett allvarligt läge. Bristen på stödinsatser i skolan är så pass stor att både elevernas kunskapsutveckling och lärarnas arbetsmiljö hotas. Rapporten, som grundar sig på svar från lärare över hela landet, understryker omedelbara åtgärder.

Skolan går inte i repris – Så påverkas undervisningen och arbetsmiljön av extra anpassningar och särskilt stöd

14 mars
Rapporten visar att elever som är i behov av särskilt stöd inte får det och att det leder till negativakonsekvenser både för dessa elever och för deras klasskamrater i form av minskad studiero, försämrad undervisning och i förlängningen lägre kunskapsnivåer för elevgruppen som helhet. (pdf)

Rektor i Sundsvall om skolfrånvaro: ”Det börjar redan i förskoleklass”

13 mars
Frånvaron i grundskolan ökade under pandemin. På några håll har eleverna kommit tillbaka – men på andra håll hänger den stora frånvaron kvar. Det påverkar inte bara resultaten. ”Är man hemma över tid blir även den sociala biten en utmaning att få till”, säger Sundsvallsrektorn Øyvind Eriksen.

Nyhetsbrev

Dela via: