Hoppa till sidinnehåll

Att utforma ett kreativt landskap

Publicerad:2010-05-06
Uppdaterad:2012-04-26
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nummer 5 2010: Att utforma ett kreativt landskap. Ett utvecklingsarbete av miljön för barn i åldrarna 1-3 år.

För att kunna ge barnen fler utmaningar och upprätthålla deras inneboende nyfikenhet har vi i miljön skapat ett kreativt landskap där alla barn mellan 1-3 år på förskolan samspelar med varandra. Genom ett förhållningssätt inspirerat av Reggio Emilias filosofi där miljö, samspel mellan barn och vuxna samt reflektion och dokumentation är tätt ihopknutna, har vi på ett naturligt sätt även kunnat utvärdera utvecklingsarbetet. Bland annat har vi sett att de små mötesplatserna, där samspel och förhandling mellan barnen uppstår, bidrar till att pedagogerna i högre grad kan verka medforskande. Vi har även noterat att innehållet i verkstäderna är dynamiskt och att barnen har inflytande över utformning och material. Karin Mattsson är lärare för de yngre åldrarna i matematik, läs- och skrivinlärning samt svenska som andraspråk.Epost: karin.mattsson@nacka.se Mimmi Adolfsson är ateljérista och lärare för de yngre åldrarna i matematik och läs- och skrivinlärningEpost: mimmi.adolfsson@nacka.se
Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Skolnärvaro

Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy
27 mar 2026

Att möta explosivt beteende i förskolan

Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk