Bild av självförtroende
Artikel nr 7 2010: Bild av självförtroende. Om bildundervisningens betydelse i skolan
Att bild fördjupar kunskap, att bilder i media berör och fångar vår uppmärksamhet är väl dokumenterat. Barn sitter timmar framför TV, datorer och dataspel med fantastiska bildvärldar. Trots denna vetskap är bildämnet ännu ett generellt lågprioriterat ämne i grundskolan. Jag vill med denna artikel belysa bildämnets betydelse i skolan. Hur kan man jobba med bild i skolan och hur kan man stärka elevers självförtroende i bildundervisningen? Efter flera års arbete som bildlärare har jag lärt mig hur man med en långsiktig planering kan se elever klättra på sin bildutvecklingstrappa, ge dem självförtroende och samtidigt bjuda på roliga inlärningsmetoder. Det är ett treårsprojekt jag presenterar i min artikel. Ina M Andersson arbetar deltid som Bildlärare på Myrsjöskolan i Nacka Kommun.Hon är utbildad bildlärare, konstvetare, grafisk formgivare och konstnär.E-post: ina.andersson@nacka.seSerier

Stockholm
Skolnärvaro
Skolportens fortbildning för dig som på olika sätt arbetar med elevers närvaro i skolan! Delta på plats i Stockholm den 27 mars eller via webbkonferensen 2–30 april. Boka din plats till bästa pris idag!
Läs mer och boka
Åk F–Gy 27 mar 2026
Att möta explosivt beteende i förskolan
Kursen leds av Anna Hellberg Björklund och ger konkreta verktyg för att möta och förebygga explosiva beteenden hos barn i förskolan. Flexibel start, tillgång i 6 månader med avslutande kursintyg. Pris 749 kr ex. moms. Är ni en grupp som vill delta? Kontakta oss för specialerbjudande!
Läs mer och boka
Fsk 

