Hoppa till sidinnehåll

Det man lyser på växer

Publicerad:2009-03-09
Uppdaterad:2012-04-26
Moa Duvarci Engman
Skribent:Moa Duvarci Engman

Artikel 3 2009: Det man lyser på växer

Syftet med den här artikeln är att beskriva ett sätt att organisera undervisning i grundskolans årskurser fyra till sex. Arbetssättet innebär att eleverna jobbar med veckouppdrag som är kopplade till reflektion och den betonar vikten av reflektion under hela lärprocessen. Tanken är att det hela ska leda till att elevernas lärande utvecklas. Efter att ha arbetat på det beskrivna viset med flera elevkullar kan jag se att eleverna har förändrat sin hållning till skolarbetet, vilket bland annat visat sig i större fokus och ökad förståelse hos dem för vad de ska lära, i stället för vad de ska göra, inom ett kunskapsområde.

E-post: annette.mogren@nacka.se

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Biologi

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som undervisar i biologi eller naturkunskap på högstadiet och gymnasiet! Programmet ger både biologididaktik och ämnesfördjupning, bland annat inom källkritik, AI och genteknik. Föreläsare är till exempel Emma Frans, Sebastian Kirppu och Eva Bida.
Läs mer & boka
Åk 7–Vux
19–20 sep

Kommunikation med vårdnadshavare i förskolan

Den här kursen med kursledare Jakob Carlander fokuserar på kommunikation med vårdnadshavare för att skapa relation och bygga förtroende. Du får flera konkreta verktyg att ta till, inte minst när vårdnadshavare är påstridiga eller bär på olika trauman. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev