Effektivt lärande utifrån elevers intresse

2 Skriv ut

Artikel nr 1 2015:  Hungerspelen. Ett sätt att tillmötesgå elevernas intresse och samtidigt uppnå ett effektivt lärande

karin och kattis

Karin Chalias och Katarina Åkerman Gustafsson är lärare i Nacka kommun.

Lusten till lärande ökar när elevernas favoritböcker sätter agendan. Det visar ett ämnesövergripande projekt i svenska och SO under ledning av svensklärare Karin Chalias och Katarina Åkerman Gustafsson, lärare i SO på Saltsjöbadens Samskola i Nacka.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– För att projektet blev så lyckat. Dels ville vi sprida våra resultat, dels ville vi ta tillvara på den chans till egen utveckling som det innebär att skriva en utvecklingsartikel. Det har varit både roligt och nyttigt.

Vad handlar artikeln om?

– Den handlar om ett ämnesövergripande projekt i svenska och SO i årskurs 7 utifrån ungdomsböckerna Hungerspelen och Catching fire av Suzanne Collins. Idén till projektet föddes genom att eleverna själva var så engagerade i de här böckerna, och när vi själva läste dem insåg vi att ämnet svenska såväl som stor del av SO-kursen rymdes i dem. Vi har utifrån böckerna och med stor elevmedverkan arbetat med högläsning, tyst läsning, diskussioner, debatt, skriftlig analys, rollspel, kreativa uppgifter och improvisationer kring frågor om olika samhällsstrukturer och mänskliga rättigheter.

Vilka resultat har ni sett?

– Framför allt fick vi med oss samtliga elever och det tydliggjorde vilken stor betydelse lusten och det egna intresset har för lärandet. Det nära samarbetet mellan oss lärare och de kreativa arbetsformer vi använde ökade elevernas förmåga att analysera och se saker i ett vidare perspektiv. Vårt samarbete skapade också en trygghet för eleverna eftersom vi hela tiden återkopplade till vad de arbetade med i de båda ämnena. Elevernas måluppfyllelse blev också väldigt hög. Vi lärare lärde oss mycket av varandra genom utbyte av erfarenheter, arbetsmetoder men också information kring hur vi bättre kan hjälpa våra gemensamma elever.

Hur har ert arbetssätt förändrats av projektet?

– Som lärare har vi fortfarande ett nära samarbeta och tät dialog även om vi inte driver något gemensamt projekt just nu.

Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?

– Vi har berättat om det för kollegor och haft en utställning på skolans öppna hus. Vi har fått stor respons och det vore roligt om man kunde utveckla den här typen av ämnesöverskridande projekt och involvera ännu fler ämnen, slöjd exempelvis. En annan önskan är att Skolverket på något sätt kopplade ihop de här böckerna med SO-ämnet.

Susanne Sawander

Karin Chalias är lärare i svenska och spanska i åk 6-9 och arbetar på Saltsjöbadens Samskola i Nacka.
E-post: karin.chalias@nacka.se

Katarina Åkerman Gustafsson är lärare i samhällsorienterande ämnen i åk 6-9 och arbetar på Saltsjöbadens Samskola i Nacka.
E-post: katarina.akerman.gustafsson@nacka.se

RELATERAT
Catarina Schmidt

Samtal om böcker viktiga för läsförståelsen

Bubblare

image descriptionCatarina Schmidts forskning visar på vikten av ett aktivt arbete kring texter i skolan som integrerar samtal om böckers innehåll, men också att barn görs delaktiga i bearbetningen av sin egen textproduktion.

Marlene Halvarsson

Att arbeta ämnesövergripande med Storyline och IKT

Utvecklingsartikel

image descriptionEtt ämnesövergripande projekt med Storyline och IKT i svenska och historia ökade elevernas källkritiska kunskaper och förmåga att analysera händelser i historien. Det visar en ny utvecklingsartikel från Nacka kommun.

 
Annons