Eget utforskande påverkar lärandet
Artikel nr 11 2010: Arbetsböcker i förskolan. Projekt ”Racerbilar” för barn 2-4 år.
Vårt syfte med projektet Racerbilar var att utgå från barnens intressen, att få göra en arbetsbok som skulle lyfta fram deras tankar, idéer, reflektioner, deras matematiska tänkande och utveckla deras förmåga att göra egna dokumentationer. Vi ville att barnen skulle kunna påverka sitt lärande genom sitt eget utforskande. Genom att barnen använde sig av sin egen dokumentation kunde de komma till olika problemlösningar. Resultatet blev en arbetsbok där ritningar, barnens tankar, arbetsbeskrivningen och foton av det löpande arbetet samlades. Barnen skulle på ett konkret sätt kunna följa sin process från början till slut.
Författare: Annika Johansson och Helena Duncan, förskollärare på Bågens förskola, Saltsjö -Boo.
Stockholm
Undervisa i artificiell intelligens
Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka Gy–Vux
3 okt
Högläsning i förskolan
I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info Fsk