Hoppa till sidinnehåll
Föräldrar

Elever fångar hembygdshistoria genom ny teknik

Publicerad:2014-12-16
Uppdaterad:2015-01-27
Ebba Reinolf
Skribent:Ebba Reinolf

Artikel nr 16 2014: QR-koden som guide – En stadsvandring i Västra Orminge

Agneta Krohn, Emma Söderholm och Stina Ekmark är lärare på Myrsjöskolan i Nacka kommun.
Arbetet med QR-koder i ämnet hembygd var inspirerande för alla, tycker lärarna Agneta Krohn, Emma Söderholm och Stina Ekmark.

Med hjälp av QR-koder tog sig Myrsjöskolan i Nacka an ämnet hembygd. Resultatet blev en stadsvandring som uppskattades stort av både elever och boende i närområdet. På köpet fann lärarna att organisationer och privatpersoner kan vara värdefulla kunskapskällor.

Varför ville ni skriva en utvecklingsartikel?

– Vi tror att vi var först med idén att kombinera QR-koder med stadsvandring i ämnet hembygd. Framför allt vill vi inspirera andra för det här var ett jätteroligt och givande projekt.

Vad handlar artikeln om?

– Om hur vi i två klasser i årskurs 7 arbetet med ämnet hembygd, i det här fallet Västra Orminge, genom att göra en stadsvandring där varje station var försedd med en QR-kod. QR-koden läses av med mobilen och länkas till en hemsida med videointervjuer, kartor och fotografier som besökaren får upp direkt i sin mobil.

– Informationen i QR-koderna har eleverna själva samlat in, bearbetat och läst in och kommer från bland annat hembygdsföreningen, kommunen och privatpersoner. QR-koderna har vi sedan satt upp runt om i Västra Orminge till en stadsvandring, öppen för alla.

Vilka resultat har ni sett?

– Framför allt har eleverna lärt sig massor om sin hembygd. Arbetet fick förstås en extra dimension genom att vandringen var öppen för alla. Vi har också fått mycket uppskattning från allmänheten, politiker och tjänstemän på Nacka kommun. En sjuksköterska på Boo vårdcentral berättade att hon rekommenderade patienterna att gå stadsvandringen för att komma igång med att promenera.

 Hur har ert arbete förändrats av projektet?

– Vi lärare har blivit modigare att använda andra kunskapskällor än de traditionella. Projektet medförde en kontakt med aktörer utanför skolan, kommunen, organisationer och privatpersoner, som känns väldigt värdefull.

Hur för ni arbetet vidare på er arbetsplats?

– Vi har presenterat projektet för all personal och många elever på skolan har givetvis gått vandringen. Projektet har inspirerat oss alla och vår ambition är att fortsätta arbeta med den här tekniken.

Susanne Sawander

Stina Ekmark är förstelärare, speciallärare, SO- och svensklärare på Myrsjöskolans högstadium, Nacka kommun.
E-post: stek@nacka.se

Agneta Krohn är SO-lärare på Myrsjöskolans högstadium, Nacka kommun.
E-post: agkr@nacka.se

Emma Söderholm är svensk- och engelsklärare på Myrsjöskolans högstadium, Nacka kommun.
E-post: emmsod01@nacka.se

Forskningsbevakningen presenteras i samarbete med

forskningsinstitutet Ifous

Läs mer
Stockholm

Undervisa i artificiell intelligens

Välkommen till Skolportens fortbildning för dig som planerar att undervisa i det nya gymnasieämnet artificiell intelligens! Programmet utgår från ämnets syftesbeskrivning och ger både forskningsfördjupning och praktiska verktyg för att du enklare ska kunna genomföra kurserna. Innehållet passar även dig som vill veta mer om AI i samband med undervisning generellt.
Läs mer & boka
Gy–Vux
3 okt

Högläsning i förskolan

I den här kursen med kursledare Ann S. Pihlgren får du handfast information om hur högläsningsstunderna kan bli så språkutvecklande som möjligt, och ett viktigt nav som förskolans undervisning kan kretsa runt. Flexibel start, kursintyg ingår och tillgång till kursen i sex månader. Pris 749 kr!
Mer info
Fsk
Dela via: 

Relaterade artiklar

Relaterat innehåll

Senaste magasinen

Läs mer

Nyhetsbrev